نخستین واکسن ملی ترکیه وارد چرخه واکسیناسیون کرونا شد

وزیر بهداشت ترکیه از دریافت مجوز اضطراری برای نخستین واکسن ملی این کشور به نام «تورکوواک» خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه دیلی صباح، فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که واکسن کرونای ترکیه، موسوم به «تورکوواک»، مجوز استفاده اضطراری را از مقامات ترکیه دریافت کرده است و از اواخر هفته آینده برای استفاده مجاز خواهد بود.

ترکیه توسعه تورکوواک را در سال میلادی جاری آغاز کرد، اما تاریخ راه‌اندازی واکسن با تاخیر مواجه شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز گفته است که آنکارا به زودی این واکسن را در سطح جهانی در دسترس عموم قرار خواهد داد.

کارشناسان می‌گویند که نتایج آزمایشات این واکسن امیدوارکننده است و در قالب واکسن تقویت کننده، به افزایش آنتی بادی‌ها در بدن کمک می‌کند.

آنکارا تاکنون برای مقابله با همه گیری کرونا، بیش از ۱۲۵ میلیون دوز واکسن سینوواک و فایزر دریافت کرده است که بیش از ۵۱ میلیون از شهروندان این کشور این دو واکسن را تزریق کرده اند. تزریق دوز یادآور نیز در این کشور آغاز شده است. قابل ذکر است، شمار مبتلایان روزانه در ترکیه حدود ۲۰ هزار نفر است و تعداد قربانیان روزانه به ۲۰۰ نفر می‌رسد.

با شیوع کرونا در سراسر جهان در سال میلادی گذشته، دولت‌ها به تکاپوی تولید واکسن افتادند. در همین راستا، پزشکان ایرانی دست به تولید واکسن ملی زدند و چندین واکسن ایرانی از جمله شفا فارمد (واکسن برکت)، استوکووک (انستيتو پاستور ايران) و اسپایکوژن (شركت سيناژن) مجوز و تائیدیه استفاده دریافت کردند و هم اکنون در چرخه واکسیناسیون استفاده می شوند و دو واکسن فخرا و رازی هم در مسیر تست های اولیه برای اخذ مجوز هستند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار