۳ استان شمالی در آستانه خشک شدن با انتقال آب + فیلم

تالاب‌های استان‌های شمالی در وضعیت خشکی قرار دارند، اما با این حال بودجه زیادی برای انتقال آب دریای کاسپین به کویر مرکزی در نظر گرفته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور است که در کنوانسیون رامسر ثبت شده و به دلیل قرار گرفتن در شهر انزلی و رشت بیش از ۱۴ هزار نفر از این تالاب کسب درآمد می‌کنند.

تالاب انزلی که در جوار دریای کاسپین قرار دارد به دلیل تغییرات اقلیمی، ساختن موج شکن در ورودی تالاب، تغییر کاربری برای فروش زمین‌های منطقه آزاد، ورود فاضلاب کشاورزی و شهری، لایروبی نکردن، عدم تخصیص حق آبه و ورود گونه‌های مهاجم مانند سنبل آبی خشک شده است.

 

با خشک شدن تالاب انزلی قایق ها به گل نشستند / ۳ استان شمالی در آستانه خشک شدن با انتقال آب / دریای کاسپین در آستانه خشک شدن + فیلم

با خشک شدن تالاب انزلی قایق ها به گل نشستند / ۳ استان شمالی در آستانه خشک شدن با انتقال آب / دریای کاسپین در آستانه خشک شدن + فیلم

بخش عمده تالاب انزلی با تداوم رسوب‌گذاری تا سال ۱۴۱۵ خشک می‌شود

احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشکسالی و مطالعات جامع انجام شده جهانی بر روی دریاچه خزر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزود: مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات اقلیم دریای خزر که از دهه ۷۰ شمسی آغاز شد، بسیار تاثیرگذار بوده و هنوز نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: نتایج این تحقیقات روند کاهشی سطح آب دریای خزر را تا سال ۲۰۵۰ پیش بینی می‌کند که مساحت دریاچه به یک سوم آن خواهد رسید.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بر اساس این پژوهش ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر دورافتادگی شمال را از دریا پیش‌بینی کرده است و با وجود اینکه بخش جنوبی دریاچه و عمیق‌ترین نقاط دریای خزر در کشورمان است، اما نقشه‌های مطالعاتی حاکی از پسروی از انزلی به سمت آذربایجان نیز خواهد بود.

لاهیجان زاده با اشاره به روند تدریجی از دست رفتن برخی تالاب‌های کشور نیز گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار از عرصه جنوبی میانکاله را از دست داده ایم.

وی اولویت و اهمیت احیای تالاب انزلی را یک گام جلوتر از سایر تالاب‌های کشور دانست و افزود: برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی ردیف اعتبار ملی وجود دارد که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

معاون محیط‌زیست با اشاره به مصوبه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب گفت: تمامی طرح‌های مربوط به احیای تالاب انزلی در قالب این پروژه آورده شده است و اعتبارات مورد نیاز متناسب با آن پیش بینی می‌شود.

لاهیجان زاده به ۲ دستگاه لایروب در جنوب کشور اشاره کرد و گفت: این ۲ لایروب در گذشته برای لایروبی تالاب‌های انزلی و میانکاله با هزینه خود اعلام آمادگی کرده بودند که با تغییرات مدیریتی و هیات مدیره این ۲ شرکت، قرار است تا در مصوبه جدید از این لایروب‌ها برای تالاب‌های شمال کشور استفاده شود.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

با خشک شدن این تالاب آب شیرین که زادگاه نیلوفر آبی است و سالیانه سیل عظیمی از گردشگران خارجی و داخلی را جذب می کند، عده ی زیادی از مردم در شرایط فعلی اقتصادی دچار بحران خواهند شد و قطب گردشگری منطقه از کار خواهد افتاد.

با خشک شدن تالاب انزلی قایق ها به گل نشستند / ۳ استان شمالی در آستانه خشک شدن با انتقال آب / دریای کاسپین در آستانه خشک شدن + فیلم

در این حین برخی از بازدید کنندگان به پیکر بی جان این تالاب افتاده و برای گرفتن یک عکس یا استوری همین چند نیلوفر آبی را می‌چینند.

اما نکته‌ی قابل توجه در مورد شرایط فعلی تالاب انزلی این است که تا کنون بودجه‌ای برای احیای این تالاب در نظر گرفته نشده است.

با خشک شدن تالاب انزلی قایق ها به گل نشستند / ۳ استان شمالی در آستانه خشک شدن با انتقال آب / دریای کاسپین در آستانه خشک شدن + فیلم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
تو رو خدا به داد مازندران برسید در طی 20 سال گذشته تعدادی از روستاهای مازندران را به استان سمنان واگذار کردند و علت ان هم این بود که بتوانند مسیر سرچشمه برخی رودخانه های مازندران را تغییر داده و به سمت استان سمنان ببرند خدا لعنتتون کنه خدا لعنتتون کنه خدا لعنتتون کنه که با بیسوادی و حماقتتون دارید ایران رو نابود میکنید چطور ممکنه شما احمق ها از طبیعت باهوشتر باشید چرا هیچ خبرنگاری نمیره به داد رودخانه های نمیه جان مازندران بندازه آخه لعنت خدا بر شما باد انهمه احداث باغ در سمنان کویری برای چه بود هزاران سال مردم سمنان داشتند زندگی اصولیشون رو انجام میدادن ولی پولدارهای احمق و با نفوذ با تبدیل بیابانهای سمنان به باغ گردو و انواع باغات دیگر مصرف آب این استان را بی دلیل افزایش دادند آنهم نه برای یک محصول استراتژیکی مثل گندم یا جو یا ذرت بلکه برای باغ!!! و چون این بیابان خواران با نفوذ بودند در دو دولت قبلی جنایتها کردند که به قیمت نابودی کشاورزی سمنان و حالا هم نابودی کشاورزی مازندران شده است بله آب مورد نیاز باغ ویلاهای سمنان انقدر زیاد است که تغریبا اکثر سرچشمه های رودخانه ایی مثل تجن به سمت سمنان چرخانده شد تا این ثروتمندان با استفاده از خیانت و حماقت مدیران دو استان هر کاری دلشان خواست با منابع اب استان مازندران انجام دهند حالا سد شهید رجایی ساری کم اب شده رودخانه تجن نیمه جانه سطح آب سفره های زیر زمینی استان مازندران بسیار پایین رفته شالیزارهایی که قرنها مشکل آب نداشتند به دلیل سبز شدن بیابانهای سمنان حالا دیگر خشکیده اند دیگر خبری از تخم ریزی اوزون بر و ماهیان خاویاری در تجن نیست واقعا کسی نیست که به فریاد ایران برسه ؟؟؟شما اگر واقعا دلت برای ایران میتپد خواهشا پیگیر باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
بدون موافقت کشورای دیگه دست درازی به خزر غیر قانونیه و تو دنیا محکوم میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خزر مال ده تا کشوره نه فقط ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
تاوان بي سوادي و بي كفايتي برخي مسئولين رو معلوم نيست تا كي بايد پس بديم. سليقه‌هاي شخصي، بدون فكر و طرح و برنامه تا كي بايد از سوي آقايون اعمال بشه خدا ميدونه !!!!!
آخرین اخبار