در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهاجرت معکوس نتیجه‌ی مزد منطقه‌ای

ابوی گفت: دستمزد پایین در مناطق کم‌برخوردار به مهاجرت نیروی کار به مناطق پردرآمد منجر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته کوروش یزدان رئیس کمیته مزد وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از نشست کمیته مزد برای تکمیل مطالعات مزد منطقه‌ای و جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات گروه‌های کارگری و کارفرمایی و سایر اعضاء درباره پژوهش موسسه تامین اجتماعی خبر داد تا بررسی شود زیرساخت‌های لازم برای اجرای مزد منطقه‌ای در کشور وجود دارد یا خیر.

هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی‌های کارگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مزد منطقه‌ای گفت: با طرح مزد منطقه‌ای به نظام ارباب رعیتی برمی گردیم افرادی که این موضوع را مطرح کردند مزد منطقه‌ای و توافقی را مدنظر دارند که در نهایت به تن دادن کارگر به مزدی که کارفرما تعیین می‌کند منجر می‌شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی‌های کارگران اظهار کرد: مزد منطقه‌ای وضعیت نقاط کم‌ برخوردار کشور را روز به روز بدتر از قبل می‌کند و باعث مهاجرت می‌شود و زحماتی که برای رونق روستاها کشیده شد تا مردم به روستاهایشان بازگردند و استخکام پایه‌های اقتصاد کشور که در گرو کشاورزی است رونق بگیرد از بین می‌رود چراکه با مزد منطقه دچار مهاجرت معکوس خواهیم شد.

ابوی بیان کرد: وقتی دستمزد در مناطق کم‌برخوردار نسبت به مرکز استان پایین‌تر باشد کارگران برای دستمزد بیش‌تر به مناطق پردرآمد‌تر مهاجرت می‌کنند و نظام عرضه و تقاضای نیروی کار بر هم خواهد خورد طرح مزد منطقه‌ای بسیار ناپخته است و به مهاجرت معکوس می‌انجامد.

وی افزود: طرح‌های بهتری از مزد منطقه‌ای در کشور قابل اجرا است در قانون کار ظرفیت برای توافقات و پیمان‌های دسته جمعی وجود دارد که اجازه می‌دهد در یک کار خاص نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی بر اساس واقعیت‌ها و نیازها مزدی را تعیین کنند که شاید بالاتر از دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد چون آن‌ها جنس کار را می‌شناسند و نمونه موفق این طرح در صنف‌های مختلفی مثل کارگران خبازی و کارگران کوره‌پز خانه انجام شده است.

دبیرکل انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: بر اساس قانون مزد منطقه‌ای این گونه است که کارگر و کارفرما برای مزد باهم توافق کنند اما در واقع این اتفاق نمی‌افتد و کارگر از روی اجبار مزدی که کارفرما تعیین می‌کند را می‌پذیرد و این مزد منطقه‌ای و توافقی نمی‌شود.

ابوی ادامه داد: گروه‌هایی که مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند در قدم اول موافق افزایش دستمزد به اندازه خط فقر نیستند بلکه می‌گویند در مناطقی که افراد بیکار هستند اگر یک میلیون تومان هم درآمد داشته باشند بهتر از بیکاری است اما گروه‌های کارگری این موضوع راسوء‌استفاده از نیروی کار می‌دانند.

وی افزود: در روستا‌ها و شهرهای کوچک قیمت اقلام خوراکی و مصرفی ارزان‌تر از کلانشهرها نیست امکان دارد اجاره خانه کم‌تر باشد اما برخی هزینه‌ها در روستا‌ها و مناطق کم برخوردار بیش‌تر است و این طرح جای چکش کاری دارد اما با سیستمی که در حال حاضر وجود دارد مزد منطقه‌ای قابل اجرا شدن نیست.


بیشتر بخوانید

مطالعات مزد منطقه‌ای به شورای عالی کار ارائه می‌شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۵ دی ۱۴۰۰
ایران هیچ وقت درست نمیشه بنابراین منتظر هیچ نباشیم
Canada
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
اگر تمام روستاهای ایران زمین بدست نخبگان کار کارشناسی بشه که برای مثال در فلان منطقه
چه مزایا ی جعرافیایی وووو دارند و
چه مشکلاتی
و بر اساس ان .حرفه بر حسب نیاز کشور به جوانان ان منطقه داده بشه و
زمین مجانی و وام بدون سود
همه به روستاها و شهرها بر میگردند
برای مثال در جنوب کشور .پرورش ماهی جواب میده
یا بخاطر اب .کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
ایران شده ارباب و رعیت مثل زمانهای قدیم
با حقوق ۲۶۵۰ که مسولان گفتن نان خالی هم بخوری کم میاری مردم به گدایی و بدبختی و مهاجرت تن فروشی و... خیلی چیا شدن یاخدا عدالت علیت ایهه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
الان قیمت کار شده ونه از گرسنگی میمریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
پس طرح حذف شرکتهای پیمانکار وتبدیل وضعیت نیروهای شرکتی چیشد؟
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
من خودم الان ۹ساله لیسانس دارم از بیکاری و درآمد کم چند سالی هست دارم میرم عراق کار میکنم هر جوری که دلشون خواست باهات رفتار میکنن اعتراض هم بکنی کسی آدم حسابت نمیکنه یعنی واقعا مردم کشور من اینقدر بی ارزش شدیم جلوی مسئولان نظام که باید برای کسب درآمد آواره ی کشورهای دیگه بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مطمئنی اونجا که رفتی عراقه پرچم آمریکائی
Poland
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
با بیکاری ملت چکار کنند کشاورزی در شهرستانها تبدیل شده به ارباب رعیتی مخصوص در شمال کشور الان در شمال کشور دیگر کشاورزی نیست یک سری که زمین دار بودن الان دیگر کار نمیکنند استفاده میکنند از کارگر ارزان و گران فروشی بخلطر سیاست های اشتباه بعد انقلاب توازن همه چی بهم خورد و ایران رو که داشت به یک کشور صنعتی تبدیل میشد رو به کشوری دلال زا و غیر عادی تبدیل کردید
Iran (Islamic Republic of)
سید مسعود سلطانی
۰۹:۳۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
با سلام و احترام
پیشنهاد می شود کار را به کاردان بسپارید.....
با چه منطقی این طرح را مطرح کردن......
این طرح ما رو یا دوره منفور ارباب و رعیتی و بهتر بگویم دوره استعمار انداخت.......
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
سلام از مجلس شورای اسلامی،دولت،بیت رهبری میخواهیم فکری به حال اشتغال حدود یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار لیسانس و فوق لیسانس،سربازی رفته،عضو خانواده ایثارگر،بسیجی و شورای پایگاه می‌کرد که هر چه دارند از امنیتی هست که این عزیزان فی سبیل الله براشون درست کردند،اینها نه کاری دارند،نه خانه ای،نه خودرویی،حداقل دولت دومیلیارد تومن وام بانکی بدون سود و بدون ضامن به این عزیزان بدند،چون هیشکی ضامن یک بیکار نمیشود.علم بهتر است یا ثروت،عدالت برای همه مردم ایران..با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۵ دی ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ دی ۱۴۰۰
به جز تعداد اندکی از کارهای مسولین اکثر کارهای مسولین نتیجه عکس داره
به علت کم کاری و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
آنچه مهم است مهاجرت ژن های برتر و نخبگان به کشور های دیگر است که ظاهرا اهمیتی ندارد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
طرف با داشتن مدرک این دانشگاهها و با داشتن پارتی، در سازمانهای دولتی استخدام میشود و جای نخبگان دانشگاهی را میگیرد و با اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی در سازمان مربوطه، نمی تواند باعث تصمیم گیریِ درستِ مدیرِ بالادست شود.
Iran (Islamic Republic of)
نبی
۰۷:۰۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
در مسائل کلان کشور وضعیت روستاها نادیده گرفته میشودمثل سهمیه بنزین....هزینه مصالح از شهر تا روستا...سهمیه آرد...سهمیه علوفه و نهادهای دامی...سهمیه دانشگاه ..سهمیه استخدام ها......بیشتر بچه های روستا پاک ترین و بی آلایش ترین نیروه ها هستند......باید به روستاها بیشتر رسیدگی کرد تا مشکلات حاشیه نشینی حل و فصل شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
پس طرح حذف شرکتهای پیمانکار وتبدیل وضعیت نیروهای شرکتی چیشد؟
آخرین اخبار