در برنامه چجوری بررسی می شود؛

شب یلدای خود را چگونه برگزار کنیم؟

تهیه کننده برنامه تلویزیونی «چجوری» از پرداخت به آئین و سنن شب یلدا در شبکه مستند خبر داد.

پرهان عمرانی، طراح، کارگردان و تهیه کننده برنامه تلویزیونی «چجوری» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه فصل اول این برنامه در سیزده قسمت پخش شد، اظهار کرد: تلاش کردیم تا در برنامه «چجوری» آموزش‌های شهروندی و کاربردی ارائه دهیم، به همین دلیل مخاطبان از آن استقبال کردند و تصمیم گرفتیم که فصل دوم را هم بسازیم.

وی با بیان اینکه در این فصل اتفاقات روزمره را شناسایی می‌کنیم و متناسب با شرایط روز به آن می‌پردازیم، افزود: به مناسبت ایام یلدا، این برنامه مطالبی درباره‌ چگونگی برپایی مراسمی مناسب در این شب و خرید انار ارائه می‌کند. از جمله اینکه یلدا یک جشن آریایی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است و شب آغاز زمستان با نام شب یلدا یا شب چله یاد می‌شود. در این شب خوراکی هایی، چون آجیل، انار و هندوانه خانواده‌های ایرانی را گرد هم می‌آورند.

این کارگردان ادامه داد: انار و هندوانه از مهم‌ترین پیش نیاز شب یلدا هستند، انار دارای دانه‌های زیادی است و به نوعی جادویی سرایت محسوب می‌شود که انسان‌ها با توسل به برکت خیزی و پردانه آن خودشان را برکت آور می‌کنند. انار با رنگ سرخش نمایندگی از خورشید در شب است و خواصی داخل انار و روی پوست آن وجود دارد.

تهیه کننده برنامه تلویزیونی در ادامه اظهار کرد: در این برنامه مطرح می‌شود که انار میوه‌ای مفید است و در فضای مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارد، باتوجه به پرداخت این برنامه به موضوعات مختلف حیف بود که به موضوع انار نپردازیم. دراین برنامه با کارشناس فرهنگی و کاسب قدیمی مصاحبه کردیم که نحوه قاچ کردن صحیح انار را برایمان توضیح می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار