آماده باش مدیریت بحران اصفهان برای حوادث جوی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آماده باش این ستاد برای کنترل و پیشگیری از وقوع حوادث جوی احتمالی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یک سامانه جوی ناپایدار از روز گذشته وارد استان اصفهان شده و این سامانه بیشتر در مناطق غرب و جنوب غرب به ویژه در مناطق کوهستانی همجوار با استان های چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به سمیرم و چادگان در مناطق غرب استان اعلام هشدار دادیم، گزارش شده است این سامانه گاهی توام با بارش باران، گاهی توام با وزش باد و در نواحی سردسیر و ارتفاعات توام با بارش برف است.

هشدارها و پیش بینی های مختلف

شیشه فروش گفت: توصیه کردیم توقف و تردد در حاشیه رودخانه و مسیل ها، فعالیت های کوهنوردی و جابجایی عشایر در آن مناطق انجام نشود همچنین جمع آوری دام ها از حاشیه رودخانه و مسیل ها توصیه هایی بود که انجام شد.

وی گفت: توصیه های دیگری که داشتیم شامل احتیاط در تردد جاده ای و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در هنگام عبور از گردنه های برفگیر بود، به شهرداری و دهیاری های آن مناطق گفتیم بازگشایی آبرو های درون شهری و دهانه پل ها را انجام دهند.

شیشه فروش گفت: برای اداره راه اعلام آمادگی کردیم که برای بارش برف در گردنه ها و بازکردن مسیر آن ها آماده باشد همچنین گفته شد تمهیدات جابجایی و مراقبت از عشایری که هنوز در آن مناطق هستند را انجام دهند.

وی گفت: برای محافظت از ادوات کشاورزی، عدم چرای دام در ارتفاعات، عایق بندی و محافظت از کندوهای زنبور عسل در آن مناطق هشدار داده شد، به منظور جلوگیری از خسارت به واحد های گلخانه ای دامی و واحدهای دامداری و طیور اعلام کردیم تنظیم دما و تامین سوخت مرغداری ها انجام شود.

شیشه فروش گفت: توصیه شد تسریع در برداشت محصولات باغی در آن مناطق انجام شود، به ١۶۵ واحد اورژانس بیمارستانی از پایگاه اورژانس هشدار داده شد که آمادگی لازم را در جاده ها داشته باشند، یک فروند بالگرد اورژانس و یک فروند بالگرد هلال احمر دارد که توصیه شد آمادگی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه استان حدودا ۲۰ پد بالگرد دارد و توصیه شد آماده باشند تا در صورت نیاز امداد و نجات انجام شود، گفت: به ۴۴ راهدارخانه ای که داریم توصیه کردیم نمک و شن داشته باشند همچنین ماشین آلات بازگشایی راه ها استقرار داده شود و عواملش نیز درآنجا حضور داشته باشند.

شیشه فروش گفت:  ۴۲ پایگاه هلال احمر اعلام آماده باش دادیم که در آن مناطق برای تامین تجهیزات اولیه در این مسیرها اقدام کنند، همچنین نکات ایمنی به شهرداری ها، دهیاری ها، بنیاد مسکن، اداره راه و جهادکشاورزی تاکید شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: توصیه ها از این قبیل بود که جهادکشاورزی قنوات و مزارع کشاورزی را در برابر سیلاب های احتمالی و آبگرفتگی ایمن کند؛ اداره راه پل ها را از گل و لای و رسوبات خالی کند، سیل بندهای اطراف راه ها را تقویت کند و پل ها متناسب با دبی سیلابی اصلاح و بازسازی شوند.

شیشه فروش با بیان اینکه عوامل مدیریت بحران آمادگی برای ارائه خدمات در سطح استان را دارند، گفت: اعلام کردیم آب منطقه ای و شهرداری مسیر رودخانه ها را بازگشایی و لایه روبی کنند که حریم بستر رودخانه ها بازگشایی شود همچنین هواشناسی مرتب به صورت نقطه‌ای گزارشات را اعلام کند.

استقرار جوی ناپایدار برای استان 

آسیه آقایی کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی ناپایدار بر روی استان است، بر این اساس در این مدت وضعیت جوی در اکثر مناطق استان به‌صورت نیمه ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد نسبتاً شدید، در غرب و جنوب بارش برف و باران گاهی به صورت رگبار و رعدوبرق و مه گرفتگی، احتمال کولاک و برف، در سایر مناطق بارش با شدت کمتر پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: بارش در سایر مناطق از عصر روز دوشنبه تا اوایل روز سه شنبه بهتر می شود، در روز سه شنبه در سطح استان وزش باد شدید است، در شهر احتمال طوفان لحظه ای پیش بینی می شود و روز چهارشنبه کاهش محسوس دما خواهیم داشت.

 آقایی بیان کرد: دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در اکثر مناطق استان ٣ تا ۵ درجه کاهش خواهد داشت دمای شهر اصفهان در گرم ترین ساعات روز ١۴ درجه و کمینه فردا به سه درجه خواهد رسید.

وی گفت: گرم ترین شهر خوروبیابانک با دمای ١۵ درجه سانتیگراد و سرد ترین شهر استان میمه با دمای منفی ۴ درجه سانتیگراد گزارش شده است،بارندگی ها در اصفهان ١ میلی‌متر، بوئین و میاندشت ۴ میلی متر، چادگان ٣ میلی‌متر، خوانسار ۵ میلی متر، دهاقان ٢ میلی متر، زرین شهر ١ میلی متر، سمیرم ٢٢ میلی متر، فریدون شهر ١٠ و همچنین سمیرم ٨ سانتی متر، فریدونشهر ١ سانتی متر و مبارکه ١ میلی متر و ورزنه ٣ دهم میلی متر برف روی زمین دارد.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.