گردوغبار تالاب هامون ایران را تهدید می‌کند

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کنترل کانون‌های گردوغبار نیازمند اقدام بین‌المللی است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان ،  وحید پورمردان مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به قرار گرفتن بسیاری از کانون‌های گردوغبار بستر تالاب هامون در افغانستان و پاکستان و عدم دسترسی به آن مناطق، کنترل کانون‌های گردوغبار نیازمند اقدام بین‌المللی است.

وی گفت: با توجه به قرار گرفتن بسیاری از کانون‌های گردوغبار بستر تالاب هامون در افغانستان و پاکستان و عدم دسترسی به آن مناطق، کنترل کانون‌های گردوغبار نیازمند اقدام بین‌المللی است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه اقدام برای  کنترل کانون‌های گردوغبار در راستای حصول نتیجه مناسب باید با محوریت یک مرجع بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا انجام شود  گفت: در این راستا اخیراً نخستین نشست کمیته راهبری پروژه سیستان با حضور نمایندگان برنامه توسعه ملل متحد، اتحادیه اروپا، استانداری سیستان و بلوچستان و دستگاه‌های مرتبط در سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شده است.

وی گفت:  نشست تخصصی با موضوع تالاب هامون و ارائه گزارش عملکرد پروژه سیستان در سال ۲۰۲۱ و برنامه کاری سال ۲۰۲۲ و استراتژی پیش رو برگزار شده  است. 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در محدوده تالاب بین‌المللی هامون پس از مطالعات علمی و بررسی میدانی و شناسایی کانون‌های بحرانی گردوغبار، طرح‌های عمرانی با رویکرد کاهش فشار بر تالاب از جمله برنامه گسترده قُرق در محدوده تالاب برای احیای پوشش گیاهی و کاهش گرد و غبار در دستور کار قرار گرفته است

پورمردان گفت: برخی از کانون‌های گرد و غبار در محدوده تالاب بین‌المللی هامون خارج از دسترس است و برای بهبود و احیای این ذخیره‌گاه زیست کره می‌توان از ظرفیت‌های بین المللی در کنار برنامه معیشت جایگزین، در راستای کاهش گرد و غبار بهره برد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار