فائو:

جهان عرب شاهد افزایش ۹۱ درصدی گرسنگی از سال ۲۰۰۰ بوده است

گزارش منتشر شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نشان می‌دهد کشور‌های درگیر جنگ در جهان عرب از ناامنی شدید غذایی رنج می‌برند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست آی، گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد موسوم به فائو نشان می‌دهد که جهان عرب شاهد افزایش ۹۱.۱ درصدی گرسنگی از سال ۲۰۰۰ بوده است. این افزایش چشمگیر بر زندگی ۱۴۱ میلیون نفر تأثیر گذاشته است.

گزارش امنیت غذایی و تغذیه خاورمیانه و شمال آفریقا که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده بیان می‌کند: «این افزایش درنتیجه بحران‌های طولانی، ناآرامی‌های اجتماعی و قرار گرفتن در معرض شوک‌ها و استرس‌های متعدد مانند درگیری‌ها، فقر، نابرابری، تغییرات اقلیمی، کمیاب شدن برخی منابع طبیعی و پیامد‌های اقتصادی منفی مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.»

عبدالحکیم الوائر، دستیار فائو و نماینده منطقه‌ای غرب آسیا و شمال آفریقا در این سازمان گفت: «درگیری و تنش‌ها همچنان یکی از علل اصلی گرسنگی در منطقه است، به طوری که تقریباً ۵۳.۴ میلیون نفر در کشور‌ها و مناطق پرتنش با گرسنگی مواجه هستند. این مقدار ۶ برابر بیشتر از کشور‌هایی است که در آن‌ها تنش و درگیری وجود ندارد.»

وی در ادامه افزود ممکن است امسال هیچ بهبود قابل توجهی در وضعیت تغذیه مردم این کشور‌ها وجود نداشته باشد، زیرا عاملان اصلی گرسنگی همچنان وضعیت را به سمت بدتر شدن پیش می‌برند.

سومالی، عراق و یمن جنگ زده بیشترین شیوع سوء تغذیه را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند. این در حالی است که برای کشورهایی مثل لیبی، فلسطین یا سوریه آماری در دسترس نبوده است.

سومالی، لیبی و سودان بالاترین نرخ ناامنی غذایی را دارند و این گزارش نشان می‌دهد که کشور‌های درگیر جنگ و تنش تقریباً ۲.۵ برابر بیشتر از کشور‌هایی که از ثبات برخوردار هستند، از این ناامنی رنج می‌برند.

پیش‌تر نیز برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد، اعلام کرده بود تعداد مناطق یمن که از گرسنگی رنج می‌برند در دو سال اخیر ۳ برابر شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این سازمان، یمن یکی از نگران‌کننده‌ترین بحران‌های انسانی را پشت سر می‌گذارد. جنگ ادامه‌دار در یمن باعث ویرانی زیرساخت‌ها، سقوط اقتصادی و فقر شده است.

گفتنی است جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی و توسط ائتلاف سعودی آغاز شد. سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۹ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی یمن درپی جنگ ائتلاف سعودی و امارات علیه این کشور، ۲۰ سال به عقب بازگشته است. همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل سال گذشته اعلام کرد از ابتدای جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۸ هزار غیر نظامی کشته شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
چقدر ناراحت کننده. بچه های بی گناه چرا باید تو این شرایط بزرگ بشن...
آخرین اخبار