حمدالله محب:

سرنوشت داکتر نجیب الله در انتظار اشرف غنی بود

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان به تازگی گفته است که اگر اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین، کشور را ترک نمی‌کرد به سرنوشت داکتر نجیب‌الله روبرو می‌شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که تیم رهبری حکومت قبلی می‌خواستند از طریق «لویه جرگه و انتخابات قدرت را به طالبان انتقال دهند.»

محب افزوده است که وی و شماری دیگر از مسئولان سابق در همان روزی که کابل به دست طالبان سقوط کرد پلان داشتند که به دوحه بروند و با طالبان گفتگو کنند.

به گفته محب، تیم رهبری حکومت پیشین پس از آن از گفتگو و حل سیاسی مایوس شدند که دانستند که کنترل نیروهای امنیتی را ازدست داده‌اند.

او همچنین گفت: «به من وظیفه سپرده شده بود که باید با طالبان مذاکره کنیم تا یک پروسه برای انتقال قدرت تهیه کنیم که منافع مردم افغانستان در آن حفظ شود، ولی متاسفانه وضعیت هر ساعت تغییر می‌کرد، یک حالتی آمد که اردو، پولیس و نیروهای امنیت ملی از کنترل ما خارج شدند.»

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در ادامه تصریح کرد: «خواست طالبان در آن زمان این بود که شما با نشر یک اعلامیه بگویید که ما تسلیم شدیم، سپس مذاکره خواهیم کرد، من به آنها گفتم که اول کسی مذاکره می‌کند سپس پیش می‌رود اگر کسی اعلامیه تسلیمی نشر کند به مذاکرات چه ضرورت می‌ماند؟ آنها به پیام خود اصرار ورزیدند و به هیچ نتیجه ای صدست نیافتیم.»

محب افزود‌ : خارج شدن نیروهای امنیتی از کنترل هنگامی به وی واضح شد که این نیروها از میدان هوایی در امور چهار هیلی‌کوپتر مختص به رئیس جمهور مداخله کردند.

محب می‌گوید که با دیدن این وضعیت بر وی یقین حاصل شد که اگر رئیس جمهور سابق محمد اشرف غنی در کابل بماند به سرنوشت داکتر نجیب‌الله رئیس جمهور اسبق روبرو خواهد شد.

گفتنی است داکتر نجیب الله در سال ۱۳۶۸ هنگامی که طالبان با زور وارد کابل شدند وی را در چهارراهی آریانا در شهر کابل به دار آویختند.

انتهای  پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.