اشپیگل:

تحریم اوضاع صحی افغانستان را وخیم کرده است

پل اشپیگل هشدار داد که تحریم های غرب علیه طالبان سیستم صحی افغانستان را با سقوط مواجه کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پل اشپیگل مدیر مرکز صحی بشردوستانه دانشگاه جان هاپکینز هشدار داد که بخش‌های بزرگی از سیستم صحی افغانستان به دلیل تحریم‌های غرب علیه طالبان، با سقوط مواجه اند.

 این کارشناس که به تازگی از افغانستان بازدید کرده می‌گوید که اگر این تحریم ها برداشته نشود، افغانستان با فاجعه انواع امراض و تشدید بحران سوء تغذیه مواجه خواهد شد.

او گفت: افغانستان در جریان افزایش فقر و سقوط اقتصادی، بحران انسانی عمیق‌تری را تجربه می‌کند.

پل اشپیگل گفته که در سفر اخیرش به افغانستان، شفاخانه‌های بزرگ دولتی را در شرایطی دیده که سوخت، دارو و وسایل مورد نیاز صحی نداشته است.

وی گفت: "وضعیت واقعاً بد است و قرار است خیلی بدتر شود."

به گفته او، افغانستان در حال حاضر همزمان با شش نوع بیماری سرخکان، فلج اطفال، ملاریا، تب دنگی و کوویدـ19 دست و پنجه نرم می‌کند.

او افزود که بخش‌های زیاد از سیستم مراقبت‌های اولیه صحی بدون حمایت باقی مانده است.

به گفته این مقام دانشگاه جان هاپکینز، با وجود این‌که مقامات بهداشتی، سازمان‌های بین المللی و سازمان‌های غیردولتی ملزم شده‌اند که پس از تسلط دوباره طالبان، برنامه‌های متوقف شده را از سر بگیرند، اما تاکنون به معضل صحی این کشور رسیدگی لازم صورت نگرفته است.

وی افزود: سازمان‌های ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی حامی مراقبت‌های صحی در افغانستان تنها با شرایط اضطراری و حاد سروکار ندارند، بلکه باید به اجرای اصول اولیه نیز پاسخ دهند.

به گفته اشپیگل، قرار بود که 39 شفاخانه در افغانستان برای مبارزه با کووید-19 اختصاص داشته باشند؛ اما اکنون از این میان، 7.7 درصد آن فعال اند.

پیش از این، سازمان بهداشت جهانی از وضعیت صحی درافغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

این سازمان از جامعه جهانی خواسته بود که معاشات کارمندان صحی را اجرا و تجهیزات صحی را برای بیمارستان‌های فراهم کند تا از خطر فاجعه صحی درجهان جلوگیری شود.

دیو میچالسکی، رییس برنامه پزشکان بدون مرز در افغانستان نیز هفته گذشته در مصاحبه‌ای با NPR، از عدم دسترسی به مراقبت‌های صحی در افغانستان هشدار داده بود.

همچنین، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد نیز هشدار داده که بحران فزاینده در سیستم صحی افغانستان، مشکلات سوء تغذیه در افغانستان را تشدید می‌کند.

این نهاد گفته است که وضعیت کنونی در افغانستان، به ویژه برای کودکان وخیم است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار