ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به روسیه موقتا برطرف شد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از بررسی مشکلات به وجود آمده درباره ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به روسیه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امشب ۲۴ آذر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دیپلماسی اقتصادی و نقشه راه کاهش صادرات ایران در منطقه پرداختند.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بیش از نیمی از وزرای ریاست جمهور در بخش اقتصادی با سفرا به طور مفصل راجع به موانع کار صحبت کردند گفت: باید بتوانیم رابطه خودمان را با سایر کشور‌ها تقویت کنیم و رفع موانع صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه با وزیر برق در مورد دیپلماسی برق و آب صحبت شده است می گوید: دیپلماسی برق را باید بدانیم که چیست، در مورد گاز هم ملاحظاتی صورت گرفت، قراردادی در عشق‌آباد مطرح شد و این خود یک دیپلماسی محسوب می‌شود.

صفری با اشاره به اینکه در مورد آب هم به همین صورت با سیاست کار را به جلو پیش بردیم اظهار کرد: از وزرای دیگر دعوت شد و مشکلاتی که در خصوص تجارت در نقاط مرزی بود مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تاکید ما بر همکاری با کشورهای همسایه به خصوص در موضوعات تجاری است می گوید: هدف ما خنثی کردن تحریم از طریق همسایگان است ، انشاءالله به نتایج مثبتی خواهیم رسید ،با حضور وزیر کشور و ۱۷ استاندار مرزی جلسه ۵ ساعته ای برگزار شد و در این جلسه مسائل مختلفی مطرح شد و به خصوص برای تقویت تجارت خارجی استان‌ها با کشورهای همسایه بحث شد و دو کمیته شکل گرفت، یک کمیته در وزارت کشور و یک کمیته در وزارت خارجه و سفرای ما و رئیس سرکنسولگری های ما با استان‌هایی که همجوار هستند تفاهم‌نامه‌های را امضا کردند که به چه صورت رفع موانع صورت گیرد.

به گفته ی این مقام مسئول،  باید رشد تجاری انجام شود، یکی از مشکلات اساسی که در نقاط مرزی داریم این است که هماهنگی بین دستگاه‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد لذا مشکلات گمرکی مورد بحث قرار گرفته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تاکید ما بر همکاری با کشور‌های همسایه به خصوص در موضوعات تجاری است اظهار کرد: هدف ما خنثی کردن تحریم از طریق همسایگان است،  با حضور وزیر کشور و ۱۷ استاندار مرزی جلسه ۵ ساعته‌ای برگزار شد و در این جلسه مسائل مختلفی مطرح شد و به خصوص برای تقویت تجارت خارجی استان‌ها با کشور‌های همسایه بحث شد و دو کمیته شکل گرفت، یک کمیته در وزارت کشور و یک کمیته در وزارت خارجه و سفرای ما و رئیس سرکنسولگری‌های ما با استان‌هایی که همجوار هستند تفاهم‌نامه‌های را امضا کردند که به چه صورت رفع موانع صورت گیرد.

باید رشد تجاری انجام شود، یکی از مشکلات اساسی که در نقاط مرزی داریم این است که هماهنگی بین دستگاه‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد لذا مشکلات گمرکی مورد بحث قرار گرفته است این جمله را صفری می گوید. 

صفری با اشاره به فاکتور‌های قرنطینه حیوانات و قرنطینه گیاهی و استانداردهایی که باید در آنها لحاظ شود گفت: ما باید آماده باشیم تا به موقع قراردادهایمان را تمدید کنیم، مشکلاتی اخیراً پیش آمد و روسیه استاندارد‌هایی را برای خود مشخص کرد، بخش کشاورزی ما به موقع عکس العمل باید از خود نشان دهد تا این مسئله رفع شود.

طی روز‌های گذشته مباحثی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به سوی کشور روسیه مطرح و گمانه زنی‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. برخی بحث باقی مانده سموم را علت این مساله عنوان کرده بودند و برخی دیگر نیز گفته بودند که نفوذ رژیم صهیونیستی در روسیه از دلایل این مسأله بوده که البته وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را بعید ندانست، اما علت اصلی آن را بحث باقی مانده سموم اعلام کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت خارجه به موقع  در این مورد اقدام کرده و  لذا ترکیبی از هیئت‌های اقتصادی به برای حل این موضوع به مسکو می‌رود، ما خواهش کردیم تا در سطوح مختلف و در سطح وزرای خارجه پیرامون موضوع صحبت شود، مشکل به طور موقت حل شده است، اما نکته‌ای که آن‌ها تاکید می‌کنند این است که درصدد هستند هیئتی از روسیه برای بازدید از مزارع  به کشور بیایند.

وی اظهار کرد که از سفرا خواسته ایم تا در این گونه زمینه‌ها بازاریابی کنند، باید ارتباط طرف ایرانی با طرف خارجی به خوبی برقرار شود، به قدری در تکنولوژی رشد کرده‌ایم که می‌توانیم با کشور‌های سطح بالا در زمینه‌های مختلف رقابت کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یادآوری کرد که در مورد تجهیزات پزشکی رئیس جمهور در سفری که به عشق‌آباد داشتند تمام تجهیزات داخلی یک اتاق عمل جراحی و بیهوشی را هدیه کردند، امروزه ما در حوزه محصولات نانو و محصولات تجهیزات پزشکی حرف برای گفتن داریم. باید کالا صادر شود و بعد در صورت نیاز داخل آن کالا را وارد کنیم، در مناطق آزاد تولیداتی داریم باید آن‌ها را فقط برای صادرات اختصاص دهیم، اگر کمبودی ایجاد شد نباید احساس کنیم که آن کالا جز ظرفیت‌های داخل است و باید در این صورت اقدام به واردات کالایی که کمبود داریم کنیم.

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، تداوم تجارت و سیاست در صادرات باید پیوسته باشد، وقتی کالایی را صادر می‌کنیم، باید تداوم پیدا کند، نباید موقعیتمان را از دست بدهیم.

صفری با اشاره به محدودیت تردد کامیون‌ها از آذربایجان به ارمنستان گفت: ما بازارمان را در آذربایجان از دست نداده ایم، در خصوص عبور کامیون‌ها شاید یک تذکری داده بودند که کامیون‌هایی که وارد این منطقه می‌شوند از این مسیر نباید بروند، ولی وزارت خارجه و وزارت راه هماهنگی‌هایی را با آن کشور‌ها صورت دادند و بعد از یک مدت کوتاهی راه ارمنستان باز شد و با ملاقاتی که رئیس جمهور با الهام علی اف داشتند مسائل برطرف شد.

وی خاطرنشان کرد که دولت و وزارت صمت وارد ماجرا شد و کمک‌های سوبسیدی را داند تا مسیر‌های مختلفی که ایجاد کرده بودیم راه بیفتد، خوشبختانه این اتفاق صورت گرفته است و مسیر‌های آذربایجان، ارمنستان، اینچه برون و لطف آباد گشایش یافت و بنابراین ما یک فضای بازی برای تجارت به قفقاز و آسیای مرکزی داریم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از صدور ویزای تجاری برای کشور عراق خبر داد و گفت: در مدت حدود دو سال است که کشورها به دلیل بیماری کرونا دچار محدودیت های زیادی شده اند، برای سفر به برخی از کشورها باید دو هفته در کشور مقصد قرنیطنه صورت بگیرد، ما در خصوص دادن ویزای تجاری به کشورهای همسایه هیچ مشکلی نداریم.

صفری تاکید کرد که در کشورهای همسایه با تحولاتی که ایجاد شده سرمایه‌های خرد را جذب خواهیم کرد لذا سمیناری در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت امور دارایی به زودی برگزار خواهد شد ، شرایط سرمایه گذاری خارجی راحت‌تر می شود و تسهیلات خوبی ایجاد خواهد شد لذا ما به دنبال این مسئله هستیم تا از کشورهای دور فاینانس برای کشور در مورد پروژه‌های بزرگ جذب کنیم و این مسئله تکلیف وزارت خارجه است که بر روی آن تاکید داریم زیرا ایران را باید برای سرمایه گذار جذاب کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار