دیپلمات‌های لیتوانی چین را ترک کردند

هیات دیپلماتیک لیتوانی در پی بالاگرفتن تنش‌ها با چین، سفارت این کشور در پکن را ترک کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که هیات دیپلماتیک لیتوانی در چین امروز (چهارشنبه) این کشور را ترک کرده اند.

خروج هیات دیپلماتیک لیتوانی در بحبوحه وخامت روابط دو کشور بر سر تایوان رخ داده است؛ چرا که در ماه گذشته لیتوانی سفارت تایوان را در «ویلنیوس»، پایتخت خود افتتاح کرده است.

لیتوانی در بیانیه ای اعلام کرد که دیپلمات ارشد خود را برای «مشاوره» از چین فراخوانده است و سفارت فعلا از راه دور به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

یک منبع دیپلماتیک دیگر  نیز اعلام کرده است که تمام ۱۹ پرسنل سفارت لیتوانی و وابستگان آنها پکن را به سمت پاریس ترک کرده اند.

به گفته منبع مذکور در خصوص دیپلمات‌های لیتوانی «نگرانی های امنیتی»  وجود دارد. این مقام خروج آن‌ها را پاسخی به تهدیدات موجود دانسته است.

وزارت خارجه چین هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

جمهوری خلق چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. در جهان نیز تنها ۱۵ کشور تایوان را به رسمیت می‌شناسند. بازگشایی سفارت تایوان در  لیتوانی که نوعی مشروعیت بخشیدن و اعلام استقلال آن از سوی لیتوانی است، خشم چین را برانگیخته است. در واکنش به چنین اقدامی، ابتدای آذرماه، چین روابط خود را با لیتوانی به سطح کاردار کاهش داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار