آنتونیو گوترش:

کمک‌های بشردوستانه فرامرزی همچنان برای سوریه ضروری است

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت، کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به مردم سوریه را امری ضروری دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سندی محرمانه بر ارسال کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به مردم سوریه بدون اطلاع دولت دمشق تاکید کرد.

او در این سند محرمانه اعلام کرد: «در این مرحله، کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه از طریق خطوط مقدم، نمی‌توانند به سطح کمک‌های عملیات فرامرزی در گذرگاه باب الهوی بین سوریه و ترکیه برسند.»

وی خاطرنشان کرد: «کمک‌های فرامرزی برای میلیون‌ها سوری نیازمند در شمال غرب سوریه در اطراف منطقه ادلب (که تحت کنترل شورشیان است) امری ضروری است.»

شورای امنیت درخصوص مجوز سازمان ملل برای عبور کمک‌های بین المللی از مرز سوریه بدون موافقت دولت دمشق، اتفاق نظر ندارد. روسیه با این اقدام مخالف است و مسئله حاکمیت سوریه را مطرح می‌کند، اما غربی‌ها خواهان حفظ آن به بهانه انسان دوستانه هستند.

ماه ژوئیه شورای امنیت به دشواری و پس از توافق جو بایدن و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درخصوص این پرونده، قطعنامه تمدید شش ماهه قابل تمدید مجوز استفاده از گذرگاه باب الهوی را برای کمک رسانی به مردم این منطقه تصویب کرد.

با این حال، این لحظه نادر اتفاق نظر در مورد سوریه، تعابیر مختلفی از این قطعنامه را به دنبال داشت. از نظر آمریکا و اروپا، تمدید پس از شش ماه -یعنی دهم ژانویه- برای شش ماه دیگر، خودکار و بدون نیاز به رای گیری مجدد است. اما از نظر روسیه، این تمدید مشروط به گزارشی است که آنتونیو گوترش روز سه شنبه ارائه کرده، به همراه یک رای گیری احتمالی مجدد.

دبیرکل سازمان ملل در این سند طرحی را برای عملیات بشردوستانه از طریق خطوط مقدم به منظور امدادرسانی به منطقه ادلب که هنوز تحت کنترل دمشق نیست، مطرح کرده است.

وی گفت: «این طرح در صورت اجرا، عملیات بشردوستانه از طریق خطوط مقدم را قابل پیش بینی‌تر و موثرتر خواهد کرد.»

در این گزارش آمده است: در حالی که منطقه ادلب همچنان تحت حملات هوایی و گلوله باران است، زمستان امسال حدود چهار و نیم میلیون نفر در سوریه نیازمند کمک هستند که به علت بحران اقتصادی و همه گیری ویروس کرونا، این رقم نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.

براساس ساز و کار فرامرزی سازمان ملل که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، چهار گذرگاه مرزی با هدف کمک رسانی به مردم سوریه وجود داشت که پس از حذف سه گذرگاه در سال ۲۰۱۹ توسط روسیه، از سال ۲۰۲۰ امدادرسانی تنها از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی صورت می‌گیرد که آن نیز در صورت وتوی روسیه بسته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار