ادعای کاخ سفید:

هیچ نیروی رزمی آمریکایی در عراق حضور ندارد

کاخ سفید مدعی شد به دولت عراق اطمینان داده است که در حال حاضر هیچ نیروی آمریکایی برای ماموریت‌های جنگی در این کشور حضور ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز (دوشنبه) مدعی شد که برت مک گورک، هماهنگ کننده آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در جریان سفر خود به بغداد به مقامات عراقی اطمینان داده که هیچ نیروی رزمی آمریکایی برای ماموریت جنگی در عراق حضور ندارد.

هورن در اظهارات خود گفت: «برت مک گورک، معاون دستیار رئیس جمهور و هماهنگ کننده در امور خاورمیانه و شمال آفریقا سفری دو روزه به عراق داشت و با رهبران سیاسی و امنیتی این کشور مشورت کرد. مک گورک بر تعهد رئیس جمهور بایدن به نتایج گفت‌وگوی راهبردی با دولت عراق تاکید کرد. او همچنین تاکید کرد که دیگر هیچ نیروی آمریکایی برای نبرد در عراق وجود ندارد.»

این در حالی است که پنج شنبه گذشته قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق از پایان ماموریت‌های رزمی نیرو‌های آمریکایی و خروج آن‌ها از عراق خبر داد، اما پس از آن ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در عراق در بیانیه‌ای از ادامه حضور ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در داخل خاک عراق خبر داد. این اظهارات مک کنزی در تایید ادامه حضور نظامی آمریکا در این کشور، افکار عمومی مردم عراق را شگفت زده کرد و احزاب مختلف عراق خواستار شفاف سازی درباره این ادعا شدند.

در همین راستا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: چند روز دیگر شاهد خروج کامل نیرو‌های رزمی آمریکا از عراق خواهیم بود. این خروج در چارچوب مذاکرات راهبردی با آمریکا انجام می‌گیرد و نقش نیرو‌های ائتلاف به صورت مستشاری ادامه خواهد یافت.

پارلمان عراق دو سال پیش و در پی اقدام آمریکا به ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار