واکسن‌‎گریزی، تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه

واکسن گریزی عده‌ای از مردم و واکسن هراسی برخی دیگر، به معضلی اساسی در جامعه تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شیوع ویروس کرونا از حدود ۲ سال پیش به یکی از مسائل و مشکلات مهم شهروندان و مسئولان کشور ما و دیگر کشور‌های جهان تبدیل شده است و تبعات آن همه بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

پنج موج فراگیر ویروس کرونا در همین مدت علاوه بر ابتلای افزون بر ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در کشور، ۱۳۰ هزار و ۶۰۳ تن از هموطنان‌مان را به کام مرگ کشانده است.

از مجموع بیش از ۳۲ هزار تست کرونای گرفته شده از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در شهرستان‌های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی، بالغ بر ۱۷ هزار تست مثبت بوده است و ۳۵۷ نفر تاکنون بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان‌ها جان خود را از دست داده اند.


بیشتر بخوانید


مهار شیوع ویروس کرونا تنها با مشارکت آحاد مردم در رعایت مسائل پیشگیرانه امکان پذیر است و از ابتدای شیوع این ویروس هر زمان مردم نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات اهتمام داشته اند، شاهد کاهش میزان شیوع این ویروس بوده ایم.  

 هر زمان احساس مسئولیت عمومی نسبت به این امر کاهش یافته، خطر شیوع موج جدیدی از بیماری اوج گرفته و مصداق بارز آن شیوع موج پنجم و سویه جدید کرونا در سطح کشور بوده است.

در این مدت در برخی موارد آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور به بیش از ۶۰۰ نفر هم افزایش یافت و این هشداری برای همگان است که به محض سهل‌انگاری مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و عادی انگاشتن وضعیت، بیماری کووید ۱۹ با شدتی بیشتر از قبل طغیان خواهد کرد.

دولت سیزدهم با رویکرد واکسیناسیون حداکثری در حوزه بهداشت و سلامت از ۲۰ مردادماه آغاز به کار کرد و در ۱۰۰ روز گذشته با تزریق ۱۰۸ میلیون دز واکسن، گام بلندی در مهار کرونا برداشت که نتایج آن در کاهش تلفات این ویروس در روز‌های اخیر مشهود است. 

به طوری که علاوه بر کاهش تعداد مبتلایان، شمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور، پس از مدت‌ها دو رقمی شده و به ۷۰ تا ۸۰ نفر کاهش یافت.

واکسن گریزی

در این میان با وجود تاثیر واکسن کرونا بر افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری، واکسن گریزی عده‌ای از مردم و واکسن هراسی برخی دیگر، به معضلی اساسی تبدیل شده است و بعضی از اشخاص علاوه بر آنکه خود تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند تلاش دارند تا دیگران را نیز از این کار بازدارند و این اقدام آنان تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه به شمار می‌رود.

واکسن‌‎گریزی، تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه
به اعتقاد کارشناسان بهداشتی تا زمانی که بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه واکسن کرونا دریافت نکرده باشند همچنان خطر شیوع و ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و در شرایطی که تعداد زیادی از مردم دز‌های اول و دوم کرونا را دریافت کرده و برخی افراد دارای شرایط هم در انتظار دریافت دز سوم هستند. 

هنوز برخی افراد از زدن واکسن امتناع می‌کنند که این چالشی اساسی در مسیر رسیدن جامعه به ایمنی و گذر از این معبر بحرانی محسوب می‌شود.

هم اکنون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شهرستان گناباد به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است که می‌تواند زنگ خطری برای شیوع موج بعدی بیماری باشد.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی

یکی از شهروندان گنابادی گفت: برخی اشخاص با دیدگاه‌های نادرست و اعتماد نداشتن به نوع واکسن و یا ترس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دریافت واکسن طفره می‌روند در حالی که واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش تبعات شیوع ویروس همه گیر کرونا دارد، و همه واکسن‌های موجود نیز تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارا است.

فاطمه زمانی گفت: قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا تنها با مشارکت همه مردم در دریافت واکسن امکان پذیر است و مسوولان و دست اندرکاران ذیربط باید در کنار فرهنگ سازی، با ایجاد مشوق‌هایی مردم را ترغیب به زدن واکسن کنند.

صادق خان شهری یکی دیگر از شهروندان گنابادی از واکسن گریزی و واکسن هراسی به عنوان یک مشکل و معضل اجتماعی یاد کرد و گفت: با واکسیناسیون وسیع در جامعه تعداد ابتلا و فوتی‌های ناشی از این بیماری کاهش یافته است. 

اما  وضعیت کنونی شکننده است و همه آحاد جامعه باید در کنار پرهیز از عادی انگاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به دریافت واکسن کرونا هم اهتمام ورزند و افرادی که از این مساله امتناع می‌کنند را ترغیب به تزریق واکسن کنند.

واکسن‌‎گریزی، تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه
او گفت: با وجود تعداد بالای جمعیت سالمندان در شهرستان گناباد، آسیب پذیری این منطقه از نظر شیوع کرونا بالا است و واکسیناسیون باید توسط همه اشخاص جدی گرفته شود.

یک جوان گنابادی هم گفت: با مشارکت مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی وضعیت گناباد از نظر شیوع کرونا از قرمز به نارنجی و زرد تغییر یافت و اگر اهتمام و مشارکت عمومی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی کاهش یابد دوباره به وضعیت قرمز باز می‌گردیم که از تبعات آن می‌توان به افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها اشاره کرد.

مجید سعادتی گفت: بهبود وضعیت این شهرستان و رسیدن به رنگ آبی، منوط به همکاری مردم در استفاده از ماسک، ضدعفونی یا شستشوی دست با آب و صابون، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از شرکت در هر نوع تجمع، خودداری از حضور در فضا‌های سربسته، تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف میوه و غذا‌های سالم و رعایت تهویه منزل، مراقبت از کودکان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است

تزریق واکسن

دکتر سیدمحمد حائری روحانی، که بیش از ۶۰ سال است در گناباد طبابت می‌کند، گفت: تزریق واکسن در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی نقش مهمی در کاهش تبعات بیماری کووید ۱۹ و کاهش مرگ و میر ناشی از آن در کشور‌های مختلف و به خصوص کشور ما داشته است.

او گفت: با توجه به پیدایش سویه‌های جدید کرونا، هیچ یک از افراد در برابر این بیماری مصون نیستند و در صورت عادی انگاری و پرهیز از زدن واکسن امکان ابتلای آنان به این بیماری و شیوع آن در جامعه وجود دارد و حتی افرادی که واکسن تزریق کرده اند نیز باید نسبت به زدن ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی احساس مسئولیت داشته باشند.

روحانی گفت: واکسن گریزی توسط برخی افراد نادرست و به هیچ عنوان پسندیده نیست و مخالفت با تزریق واکسن هیچ مبنای علمی ندارد، چون همه واکسن‌ها مورد تایید مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

لیلا صادق‌مقدم  عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز گفت: تزریق واکسن کرونا به افراد، به‌خصوص سالمندان، به معنای مصونیت کامل آنان و آسیب‌پذیر نبودن در برابر ابتلا به این ویروس نیست.
واکسن‌‎گریزی، تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه
او گفت: افرادی که مراحل اول و دوم و حتی سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند باز هم باید مسائل پیشگیرانه و شیوه نامه های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند، چون تا زمانی که بخش اعظم جامعه و یا بیش از ۷۰ درصد جمعیت این واکسن را دریافت نکرده باشند، همچنان احتمال ابتلای مجدد آنان به این بیماری وجود دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: اغلب واکسن‌های کرونا باید در ۲ دز و در برخی گروه‌های هدف و سالمندان در سه دز تزریق شود و بعد از دریافت دز نخست ایمنی در بدن ایجاد نمی‌شود و افزایش پاسخ بدن به این واکسن به طور معمول بعد از تزریق دز دوم، که عمدتا سه تا چهار هفته بعد از مرحله نخست انجام می‌شود، صورت می‌گیرد.

این پزشک متخصص طب سالمندان گفت: افراد سالمند و خانواده آنان باید بعد از دریافت این واکسن، همچنان توصیه‌های پیشگیرانه مانند رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از روبوسی، دست دادن، استفاده از ماسک و ... را رعایت کنند.

فرنوش شریفی نیا مسئول بخش ایزوله بیماران تنفسی و کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی هم گفت: عادی انگاری مردم یک معضل مهم در شیوع ویروس کرونا است لذا همه باید در کنار رعایت مسائل پیشگیرانه از دورهمی‌های خانوادگی بپرهیزند. افزایش جمعیت سالمند گناباد و آسیب پذیری این رده سنی، نگرانی ما را نسبت به شیوع کرونا در این شهرستان افزایش داده است و باید با رعایت دقیق مسائل پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلا و شیوع این بیماری تلاش کرد.

او افرادی را که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند شامل افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و نیز بیمارانی دانست که نقص سیستم ایمنی دارند.

مسئول بخش ایزوله بیماران تنفسی و کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی گفت: با توجه به موقعیت خراسان رضوی و گناباد از نظر رفت و آمد زائران و مسافران و از طرفی آسیب پذیری جامعه از نظر ابتلا به کرونا، مردم باید موارد پیشگیری مانند خودداری از دست دادن و روبوسی و فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرماخوردگی و استفاده از ماسک و دستکش، شست و شوی مرتب و اصولی دستها، پرهیز از حضور در اجتماعات و سفر‌های غیرضرور را رعایت کنند.

آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا

 جواد صادقی نسب معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: عادی انگاری در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسن گریزی در برخی افراد موجب افزایش آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا می‌شود.

بیشتر آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا مربوط به افرادی است که از زدن واکسن امتناع کرده اند و ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم گناباد و بجستان هنوز هیچ دزی از واکسن کرونا را دریافت نکرده اند و برای ایمنی کلی جامعه باید ۹۵ درصد مردم با دریافت واکسن سطح ایمنی بدن خود را افزایش دهند.

او گفت: مردم باید احساس مسئولیت بیشتری به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تهویه هوا در محیط‌های سربسته داشته باشند، به خصوص در کلاس‌های درس مدارس که دانش آموزان کمتر از ۱۲ سال واکسن دریافت نکرده اند، باید این مساله به صورت جدی تری مورد توجه قرار گیرد.

 صادقی نسب گفت: ۸۰ درصد افراد جان باخته بر اثر کرونا را اشخاصی تشکیل می‌دهند که از زدن واکسن خودداری کرده اند و این نشان دهنده اهمیت واکسیناسیون در کاهش خطرپذیری جامعه در برابر بیماری کووید ۱۹ است و اشخاصی که با تبلیغات نادرست دیگران را از زدن واکسن می‌ترسانند، سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می‌اندازند.

واکسن‌‎گریزی، تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه
او گفت: در شرایطی که در موج‌های دوم و سوم هر روز در برخی موارد ۲ تا سه نفر در شهرستان‌های گناباد و بجستان فوت می‌کردند و در بعضی روز‌ها این میزان به ۹ نفر هم می‌رسید، این مساله از لحاظ روانی، اجتماعی و اقتصادی صدمات جبران ناپذیری به جامعه وارد می‌کرد، ولی پس از شروع واکسیناسیون گسترده، آمار مرگ و میر در جامعه و به خصوص در بین سالمندان کاهش یافت.

حامد قربانی فرماندار گناباد هم گفت: باید با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و از جمله رسانه‌های ارتباط جمعی نسبت به فرهنگ سازی و ترغیب مردم به دریافت واکسن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی اقدام کرد. عادی انگاری از سوی مردم، کم‌توجهی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، شیوع کرونا و خطر افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

او گفت: هر چند تعداد بستری شدگان و افراد فوت شده ناشی از کرونا در این شهرستان کاهش یافته است، ولی این وضعیت می‌تواند شکننده باشد و در صورت عدم توجه کافی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، تعداد بیماران افزایش خواهد یافت.

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.