معافیت بومیان ‌قشم از پرداخت عوارض ورود به جزیره؛ وعده‌هایی که مردم ‌را ناامید می‌کند

مسئله معافیت بومیان جزیره قشم از پرداخت عوارض ورود به جزیره، موضوع جدیدی نیست اما با وجود تاکیدهای فراوان هنوز اتفاقی رخ نداده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حذف عوارض دریافت ورود به جزیره قشم یکی از مشکلاتی است که مردم این شهرستان با آن دست به گریبانند و معتقدند قشم همانند دیگر شهرستان‌های استان هرمزگان است و مردم آن نباید برای ورود به خانه‌هایشان عوارضی پرداخت کنند.

آنان همچنین معتقدند اگر قرار است برای ورود به قشم عوارض پرداخت شود برای همه شهرستان‌های کشور و استان هرمزگان هم باید عوارض وضع شود که این یک امر محال است.

نخستین وعده محمد برای مردم قشم محقق نشد!

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ۲۲ آبان ماه برای معرفی افشار فتح‌الهی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به این شهرستان سفر کرد و در سخنانی به صراحت گفت که دریافت عوارض از بومیان قشمی در لافت و پهل تا آخر آبان ماه ممنوع می‌شود.

با آن که آبان‌ماه به پایان رسید و امروز هم بیستمین روز از آذرماه ۱۴۰۰ را آغاز کرده‌ایم، اما هیچ نشانه‌ای از معافیت عوارض ورود برای بومیان و دارندگان کارت شهروندی این جزیره دیده نمی‌شود.

سعید محمد در این سخنرانی، صحبت‌های دیگر هم از جمله مأموریت اصلی مدیرعامل جدید این سازمان در کنار کمک به توسعه اقتصاد کشور، بهبود وضعیت معیشتی مردم جزیره قشم است و این منطقه رشد نخواهد کرد مگر اینکه سرمایه‌گذاران قشمی رشد کنند، ایراد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم به نام توسعه و رشد اقتصادی، مردم این جزیره زیر چرخ توسعه له نشوند، گفت: من متاسفم گوهر ارزشمندی مانند جزیره قشم به حیاط خلوت و پرکردن جیب برخی‌ها تبدیل شده و از امروز اعلام می‌کنم که مناطق آزاد در کشور به حیاط خلوت مردم تبدیل خواهد شد.

این سخنان امیدوارکننده مشاور رئیس جمهور و تاکید وی بر معافیت عوارض ورود قشموندان به جزیره تا پایان آبان‌ماه، بار دیگر نور امیدی در دل مردم این منطقه روشن کرد و امیدوار شدند که در دولت سیزدهم، نگاه ویژه‌ای به حل مشکلات آنان خواهد شد.

شهروندان قشم از پرداخت عوارض در اسکله بندر پل معاف شدند!

این سخنان فرماندار شهرستان خمیر است که ۲۸ مهرماه امسال بر آن تاکید کرد، اما این موضوع هم تاکنون محقق نشده است.

میرهاشم خواستار فرماندار شهرستان خمیر گفت: براساس دستور استاندار هرمزگان و با هدف رضایتمندی ساکنان جزیره قشم مقرر شد از این پس شهروندان قشمی برای تردد از اسکله بندرپل به اسکله لافت در قشم از پرداخت عوارض شهرداری معاف باشند.

وی افزود: بومیان قشمی با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند از این معافیت برای ورود به جزیره قشم بهره‌مند شوند.

امامان جمعه شیعه و اهل سنت قشم هم از سال‌های گذشته تاکنون بار‌ها در این زمینه اظهار نظراتی داشته‌اند و دریافت عوارض ورود مردم قشم به خانه‌هایشان را غیرمنطقی اعلام کرده‌اند، اما این موضوع همچنان در پیچ و خم وعده‌های مسئولان کشوری و استانی سرگردان باقی مانده است.

جالب است بدانیم اگر دستور محمد برای حذف عوارض ورود قشموندان به این جزیره محقق شود، تنها سه‌هزار و ۷۵۰ تومان از کل مبالغی که در اسکله لافت و پهل از مردم دریافت می‌شود از قشموندان کم خواهد شد، اما مسئولان برای حذف همین میزان اندک هم سال‌های سال است که مانور تبلیغاتی می‌دهند.

عوارض دریافتی خودرو‌ها در لافت و پهل کجا هزینه می‌شود؟

نایب رئیس شورای بخش مرکزی و سخنگوی این شورا هم در این راستا، گفت: شرکت تعاونی گمرک و شهرداری پهل برای ورود هر خودرو به قشم مبلغ ۶۰ هزار ریال جمعا ۱۲۰ هزار ریال عوارض می‌گیرند و اصلاً مشخص نیست این مبالغ بابت چه خدماتی دریافت و کجا هزینه می‌شود؟

عبدالرحیم رضوانی گفت: در کنار این عوارض، سازمان منطقه آزاد قشم هم به نوبه خود از هر خودرو مبلغ ۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال عوارض دریافت می‌کند و با توجه به حجم بالای ورود و خروج خودرو‌ها در مسیر دو اسکله پهل و لافت انتظار می‌رود این دو اسکله از شرایط بسیار مناسب برخوردار باشند، اما وضعیت دو اسکله اصلا قابل دفاع نیست.

وی به سخنان فرماندار شهرستان خمیر که چندی پیش به صراحت اعلام کرده بود بومیان قشم نباید برای ورود به خانه خود و براساس دستور استاندار هرمزگان عوارضی پرداخت کنند، گفت: این تصمیم و مصوبه هم در یک زمان محدود اجرا شد و باز هم از بومیان عوارض ورود به خانه‌هایشان دریافت می‌شود.

به گفته سخنگوی شورای مرکزی قشم مسئولان اگر ضمانت اجرایی برای وعده‌ای که می‌دهند، در اختیار ندارند بهتر است از بیان آن خودداری کنند تا مردم نسبت به دیگر مسئولان دلسوز و مردمدار بدبین نشوند.

وی گفت: در دولت سیزدهم شاهد عزل افرادی که به مردم خدمت نمی‌کنند هستیم و امیدواریم رئیس جمهور و مسئولان اجرایی استان هرمزگان منتصب به دولت مردمی به داد مردم قشم برسند و یک بار برای همیشه مسئله حذف عوارض از بومیان را حل و فصل کنند.

شهرستان قشم متشکل از سه جزیره قشم، لارک و هنگام با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب ایران واقع شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

برچسب ها: عوارض ، جزیره قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۱۰:۳۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
قشم فراموش شده