نماینده جامعه پرستاری در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران:

کشور به ۱۰۰ هزار پرستار نیاز دارد/ مهاجرت ماهانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ پرستار جوان

ثقفی گفت: طبق برآورد‌های تخصصی ما در کشور حدود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار برای خدمت کمبود داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله ثقفی نماینده جامعه پرستاری در سخنان پیش از خطبه خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۸ آذر) تهران گفت: هم اکنون بیشترین حیطه‌ای که پرستاران به آن اشتغال دارند، حیطه درمان است که این با سیاست‌های ابلاغی کلان مقام معظم رهبری مغایرت دارد. سطوح پرستاری از جمله پیشگیری، درمان و بالین بازتوانی و توان بخشی است که دو سطح پیشگیری و بازتوانی و توان بخشی مغفول مانده اند.

او ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی طبق پیش بینی‌ها در سال ۱۴۲۰، سی درصد جمعیت کشور سالمندان خواهند بود لذا آن چه مهم است این است که سازمان‌های بیمه‌ای برای تقویت و حمایت از فعالیت هومکر (HOME CARE مراقبت در منزل) باید حمایت‌های بیمه‌ای خدمات پرستاری را تقویت کنند.

نماینده جامعه پرستاری گفت: شیوع کرونا فشار سنگینی بر پیکره پرستاران و مشکلات عدیده‌ای را بر جامعه پرستاری تحمیل کرده است. بیش از ۱۵۰ شهید مدافع سلامت و ۹ هزار نفر دارای عارضه ماندگار ناشی از بیماری کرونا و ابتلای ۱۴۵ هزار پرستار به بیماری کرونا در زمان خدمت از جمله فداکاری‌های جامعه پرستاری در این دوره بوده است، اما متأسفانه همچنان مصادیق تأیید شهادت این عزیزان توسط مسئولان ذیربط مشخص نشده و در هاله‌ای از ابهام است.

ثقفی گفت: کمبود نیروی انسانی و اضافه کاری اجباری به دلیل نبود استخدام یا استخدام‌های ناچیز سبب شده است نسبت پرستار به تخت از ۲ و نیم به ۸ دهم یا ۹ دهم نفر در کشور تقلیل یابد. با هر یک از رویکرد‌های سه گانه یعنی نسبت پرستار به جمعیت، نسبت پرستار به پزشک و نسبت پرستار به تخت ما حدود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار برای خدمت کمبود داریم. نبود استخدام در حوزه پرستاری سبب مهاجرت ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ پرستار جوان به خارج از کشور شده است و تنها در سال ۱۳۹۹ بیش از هزار و ۵۰۰ پرستار از کشور مهاجرت کرده اند.

او ادامه داد: نظام پرداخت ناعادلانه، تبعیض آمیز و پرداخت نکردن فوق العاده خاص یکی دیگر از چالش‌های پیش رو و موانع خدمتی پرستاران است. اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از سال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده است از دیگر چالش‌های پیش روی نظام پرستاری است. برغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۹ مبنی بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری متأسفانه عمل به آن در هاله‌ای از ابهام است. اجرای قانون بازنشستگی پرستاران و اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان آور در پرستاری که قوانین و اطلاق آن به پرستاری مصوب مجلس شورای اسلامی است بلاتکلیف و بدون اجرای باقی مانده است.

ثقفی گفت: ۲ مطالبه مهم مقام معظم رهبری، منشور اخلاق حرفه‌ای و کد‌های اخلاق حرفه‌ای و انطباق امور پزشکی با شرع مقدس از موضوعاتی است که پرستاران به شدت برای تحقق آن مصمم هستند و با تمام وجود تلاش می‌کنند تا بتوانند این دو مطالبه مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانند لذا از مسئولان ذیربط و دست اندرکاران نظام سلامت مصرانه می‌خواهیم که زیرساخت‌های لازم و مقدمات برای تحقق آن‌ها را فراهم کنند.

نماینده جامعه پرستاری در پایان گفت: برغم همه چالش‌های پیش رو در این شرایط سخت و همچنین تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ایادی شان، به عنوان نماینده سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری کشور اعلام می‌کنم براساس وظیفه حرفه ای، انسانی و شرعی هرگز در انجام وظایف مان کوتاهی نخواهیم کرد و ارائه خدمات پرستاری و خداپسندانه به مددجویان عزیز را برای خود فرصت و افتخاری بزرگ تلقی کرده و با روح مطهر شهدای مدافع سلامت پیمان می‌بندیم که در پیمودن راه آنان و راه انقلاب و پیروی از منویات، ولی امر مسلمین جهان مصمم و پایدار باقی بمانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
خوب کاری میکنن مهاجرت رو در آلویت قرارمیدن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۱۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
عالیمقامان بیشتر برای درمان با هیئت همراه میرن المان و انگلیس و ........ در بهترین بیمارستانها و هتلها // این پرستارها برای ما ادمهای معمولی// قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
ادم نظافت چی بیمارستان امارات باشه از رییس بیمارستان تو ایران، هم بیشتر حقوق میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
هر موقع بیمارستان دولتی رفتیم جز بد اخلاقی و تنش از پرستاران چیزی ندیدیم و خدمتی دریافت نکردیم متاسفانه هر روز معلمان و پرستاران میگویند حقوقمان کم است من حاضرم با نصف حقوق شما دو برابر خدمت ارائه دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
ما فوق العاده میخواهیم
آخرین اخبار