اجرای سامانه آبیاری نوین در بیش از ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

بیش از ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای بیش از ۶۷ هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان گفت: ۵۷ درصد اراضی کشاورزی استان به روش آبیاری نوین مجهز شده است.

او افزود: در استان ۱۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که توسعه آبیاری نوین به سه روش بارانی، تیپ و زیرسطحی در سطح استان به خصوص در اراضی شیب‌دار در اولویت است.

ذاکری ادامه داد: این استان رتبه دوم کشور در اجرای سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی را به خود اختصاص می دهد.

او اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین به خصوص آبیاری به روش تیپ، بهره‌وری و راندمان آب بین ۹۰ تا ۹۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و یک راهکار اساسی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک است.

ذاکری افزود: استفاده از روش نوین در افزایش راندمان آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، جلوگیری از فرسایش خاک، کاربرد همزمان آب و کود، افزایش کمی و کیفی محصول و تسهیل عملیات کشاورزی اثرگذار است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به کم بودن میزان مواد آلی خاک در استان به عنوان یک تهدید برای تامین امنیت غذایی گفت: افزودن کود دامی، جلوگیری از چرای دام در مزارع پس از برداشت محصول و آتش‌نزدن بقایای گیاهی در مزرعه، برگرداندن بقایای گیاهی به خاک و اجرای طرح کشاورزی حفاظتی بدون خاک ورزی و جلوگیری از شخم بی‌رویه مهمترین روش برای افزایش مواد آلی خاک است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبیاری نوین و افزایش مواد آلی خاک، توسعه پوشش گیاهی از مهمترین راهکار‌های برای جلوگیری از فرسایش خاک در استان و به خصوص در اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
شهرستان کوهرنگ با توجه به نزدیکی و هم جواری با سه استان لرستان و خوزستان و مرکز کشور و سواحل و بنادر جنوب و نزدیکی به منابع انرژی و جمعیتی و داشتن منابع آب فراوان و سرچشمه سه رود مهم کارون و زاینده رود و دز و با توجه به طرح آمایش سرزمین میتواند صاحب و دارای شهرکهای بزرگ تولید و صنعتی و انواع و اقسام کارخانجات ریز و درشت و سرازیر شدن سرمایه گزاری ها به سمت این شهرستان شوند.
در زمینه ذخیره سازی و انبار و سردخانه و سیلو و کشتارگاه ،کارخانجات تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی و حفاری و تونل ،کارخانجات لوازم خانگی و الکترونیک ،کارخانجات تولید تراکتور و کمباین و یا خودروسازی،داروسازی ها و کشت و صنعت ها و مواد غذایی میتواند ظرفیت و استعداد داشته باشد و از لحاظ پدافند غیرعامل هم همانند سدی بلند و استوار و محکم و چون رشته کوههای بلند و سترگ و سر به فلک کشیده اش ،در بی نیازی استان و کشور عزیزمان شود.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۹:۱۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
وجود کشتارگاه ،سردخانه و سیلو در استان به رشد تولید و بهره وری استان کمک خواهد کرد.
به امید رشد تولید و پیشرفت صنایع تبدیلی در چهارمحال و بختیاری بام ایرانزمین.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۱۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
وجود و ساخت کشت و صنعت های بزرگ و ساخت سیلو و سردخانه و وجود کارخانجات تولید تراکتور و کمباین و کارخانجات تولید وسایل آبیاری‌های مدرن و استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی میتوان به رونق هر چه بیشتر تولید و خودکفایی در استان و در نتیجه کشور کمک شایانی کرد.
آخرین اخبار