مولفه‌های تالاب کانی برازان به صورت آنلاین رصد می‌شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: مولفه های تالاب کانی برازان از جمله اکسیژن محل در آب، تیرگی و دمای آن به صورت آنلاین رصد می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: با راه‌اندازی ایستگاه مولفه زیستی پایش آنلاین در تالاب کانی برازان مولفه‌های عمق آب، میزان اکسیژن، دما، فشار و رطوبت تالاب رصد شده و به صورت آنلاین به دفتر تالاب‌های ایران ارسال می‌شود.

سخنور با بیان اینکه هم‌اکنون وضعیت آب تالاب "کانی برازان" در شرایط مطلوبی قرار دارد افزود: آب این تالاب از رودخانه مهاباد و چشمه روستای «قره داغ» تامین می‌شود و امسال از دریاچه سد مهاباد نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب به عنوان حق آبه برای این تالاب رها شد و همین امر از خشکی تالاب جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: همچنین ۲ لاگن طبیعی و مصنوعی (تالاب‌ها یا دریاچه‌های دست ساز کوچک) به مساحت یک هکتار و به عمق یک متر در تالاب بین المللی کانی برازان ایجاد شده که این لاگن‌ها ترکیبات ازته و فسفاته و فلزات سنگین را از آب می‌گیرد و موجب تصفیه آب تالاب می‌شود.

سخنور در خصوص شمار پرندگان در حال زیست در این تالاب نیز ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار قطعه پرنده بومی و غیربومی در تالاب "کانی‌برازان" مشغول استراحت و جوجه‌آوری هستند و در روز‌های اخیر پلیکان‌های سفید نیز به مجموعه پرندگان این تالاب افزوده شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.