موافقت کمیسیون آموزش مجلس با تدریس زبان‌های مادری در مدارس

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نهایی و ارجاع طرح آموزش زبان‌های مادری در مدارس خبر داد.

محمدرضا احمدی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح نشست امروز (یکشنبه، ۱۴ آذر ماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گفت: دستور کار امروز کمیسیون بررسی طرح تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی یا به عبارتی همان زبان مادری در مدارس کشور بود که این طرح با نظر اعضای کمیسیون آموزش نهایی، تصویب و راهی صحن علنی مجلس شد.

هم اکنون زبان‌های زیادی در دنیا در معرض نابودی اند کما این که بسیاری از زبان‌ها نیز نابود شده اند. قانون اساسی نیز در این زمینه، اصولی را مشخص کرده و وظیفه صیانت از زبان‌های قومی را بر عهده دستگاه اجرایی گذاشته است.

به گفته‌ این نماینده مجلس، ماده نخست این طرح مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی باشد و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتب درسی را آموزش دهند.

اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اهمیت آموزش و جایگاه زبان مادری و نبودن منع قانونی آن پرداخته است چنانکه صریحا اعلام داشته: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات زبان‌های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود، این جمله را احمدی می‌گوید و ادامه می‌دهد: ماده دیگر این طرح مکلف شدن سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش است که باید در چارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان هر منطقه و متخصصان موضوعی، نسبت به تولید و تأمین محتوای آموزشی ادبیات زبان‌های قومی و محلی اقدام کند.

احمدی تاکید می‌کند که این طرح به معنی استفاده از رسم الخط سایر زبان‌های قومی در کتب درسی نیست و رسم‌الخط این کتب فارسی خواهد بود و همچنین مرجع تشخیص دهمده زبان‌های قومی و محلی هر منطقه فرهنگستان ادبیات فارسی و برنامه‌ریزی درسی تعیین شده و همچنین در این طرح تأکید شده که وزارت آموزش و پرورش مجاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دوره‌های آموزشی در هر منطقه یک دوره آموزشی روش تدریس درس ادبیات زبان‌های قومی و محلی برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان برگزار کند.

هم اکنون در مدارس ما، دو زبان عربی و انگلیسی در کنار زبان فارسی تدریس می‌شود. همان طور که تدریس این دو زبان، منافاتی با تدریس فارسی نداشته و ندارد و ضرری بدان نمی‌زند، تدریس اختیاری زبان‌های محلی و قومی نیز هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.

احمدی تاکید کرد که بار مالی طرح در بودجه ۱۴۰۱ دیده می‌شود و اضافه می‌کند که این طرح ۴۲ سال پس از تصویب قانون اساسی در کشور اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
eli
۱۳:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
آقا دو ساعت اختیاری ؟؟ باید اجباری بشه زبان مادری در حال نابودیه
بعد میگید ما نژاد پرست نیستیم
این خودش یه نوع نژادپرستیه . باید این طرح اختیاری بشه والسلام.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
بعد ٤٢ سال ٢واحد فقط در ٢ سطح اختياري بعد ميگن ما نژادپرست نيستيم. آخر چه فرق بين زبانها است چرا با اين كارها ميخواهيد زبانهاي أقوام را نابود كنيد چرا با مقدس كردن يك زبان ميخواهيد در كشور اختلاف ايجاد كنيد زبان مشترك بأيد باشد ولي زبانهاي مادري هم بأيد حفظ حراست شود حداقل بأيد از پايه ٣ تأ ١٢ هم ادبيات و هم انشاء نويسي به زبانهاي مادري باشد كه حفظ شوند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۰ ۰۸ دی ۱۴۰۰
سلام، حق تحصیل به زبان مادری حق اولیه همه انسانهاست، حتی گروهی اندک، چه برسه به اقوامی مثل ترک و کرد و .... که در ایران جمعیتی میلیونی دارند، ننگ بر نژاد پرستانی که جز خودشون کسی دیگر رو نمی‌بینم ، خدا هم اگر قرار بود همه یک زبان و یک نژاد داشته باشند خودش عقلش می‌رسید، لازم نیست یک عده ناقص العقل به جای خدا هم نظر بدن، با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
حامید.اردبیل ❤️با افتخار تورک❤️
۲۰:۵۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
سلام، بنده تورک هستم و کشورم ایران. تدریس زبان مادری باعث تجزیه طلبی نمی شود بلکه بهانه تجزیه طلب ها را از میان بر می دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
جزء دروس اختیاری باشد.
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
بنده آدم خیلی مذهبی نیستم، ولی عاشق کشورم هستم، تو تمام این 40 50 سال که جمهوری اسلامی سر کار بوده، همش دلم به این خوش بوده که لااقل کشورمان، از چند صد سال گذشته درس گرفته و جلوی نفوذ و تجزیه رو می گیره و از مسائلی مثل خودکفایی حمایت می کنه. قضیه خودکفایی تا حدودی در ایران حل شده. مسئله ای که می مونه این کسانی هستن که در داخل ایران سعی دارن می کنن ایران رو تجزیه کنن. آخه شما مسئولین کی می خواید بفهمید که این قضیه آموزش زبان های مادری (و حتی فاجعه بار تر از آن "تدریس به زبان مادری") زمینه ساز تجزیه کشور است؟ نماینده مجلس در روز روشن دارد سفسطه می کند و می گوید زبان عربی و انگلیسی تدریس می شود، پس تدریس زبان قومی هم مشکی ندارد! آخه کسی نیست که بگوید این دو زبان ها زبان های دینی و بین المللی هستن، و تدریسشان با آموزش زبان های قومی بسیار فرق می کند، و تاثیر شدیدا متفاوتی دارد. مسئولین گرامی کی می خواهند بفهمند، که تجزیه طلبان (پانترک ها) دارن تلاش می کنن با "جا نماز آب کشیدن" در بدنه نظام نفوذ کنن؟ حالا می رسیم به ادبیات های قومی، یعنی هنوز شورای عالی امنیت ملی، و فرهنگستان نمی داند، که شاعرانی که شعر به زبان اقوام گفته اند، اکثرا آن طرف مرز سکونت داشته اند، و به شدت ضد ایرانی هستن؟ یعنی هنوز نمی دانند که این اشعار به شدت تجزیه طلبانه است؟ شما با تدریس این ادبیات ها فقط دارید یک هم بستگی ضدایرانی میان تجزیه طلبان آن طرف مرز و این طرف مرز ایجاد می کنید. پیامبر اسلام (ص)، ائمه اطهار (ع)، مقام معظم رهبری، و دیگر بزرگان ایرانی و خارجی در طول تاریخ، بر اهمیت مدرسه و جلوگیری از نفوذ در آن صحبت کرده اند. چرا؟ بخاطر اینکه با نفوذ در مدارس، با کمترین هزینه ای، دشمن، وطنمان رو از درون متلاشی می کنه، بدون اینکه حتی ارتشش رو به حرکت دربیاره. تو رو خدا جلوی این طرح رو بگیرید. بنده از مسئولین وطن پرست، خواستارم، که با صلاحدید مقام معظم رهبری و دیگر ارگان ها، شورای بازنگری قانون اساسی رو تشکیل بدن، و اصل 15 رو تصحیح کنن. قوانین انظباطی و انتظاماتی مجلس هم بسیار ناقص هست، تعدادی از نماینده ها در روز روشن تجزیه طلبی می کنن، و هیچ برخوردی صورت نمی گیرد. این قوانین باید در جهت منافع ایران و ایرانی تصحیح شوند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۲۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
بعضا این زبانها که الفبا ندارن // مثلا به( اب ) بگی( او ) // یا یه شب بگی شو //یا به خواب بگی خو // همون زبان فارسی // قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
این همون فارسیه دیگه فقط لهجه داره
Estonia
مجتبی
۲۳:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
یا به آب بگو سو
Russian Federation
ناشناس
۰۱:۵۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
خیانت
آخرین اخبار