توقف سیر صعودی فعالیت‌های ساختمانی شامخ آبان ماه را کاهشی کرد

بررسی‌های آماری آبان ماه در حوزه صنعت ساختمان نشان می‌دهد که عدد شامخ این ماه در نقطه ۴۲.۸ قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون ایران، عدد شامخ در آبان ماه ۴۲.۸ بود. مولفه‌های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام نیز نسبت به ماه قبل کاهش داشتند. نتایج نشان دهنده توقف سیر صعودی است. فعالیت‌ها از مردادماه شروع شده و در آبان ماه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در این ماه، شاخص میزان قیمت مواد اولیه با ثبت عدد ۶۸.۴۹ نسبت به ماه قبل کاهش داشت که نشان دهنده تداوم کاهشی شدن قیمت‌ها در چند ماه گذشته و حرکت به سمت ثبات نسبی قیمت مصالح پایه است. با این حال همچنان تورم قیمت‌ها در بخش صنعت ساختمان وجود دارد.

گفتنی است، قیمت محصولات تولید شده (یا خدمات ارائه شده) به مقدار جزئی نسبت به ماه قبل افزایش یافت که توقف روند نزولی قیمت ساخت را نشان می‌دهد.

شاخص میزان فروش در آبان ماه با ثبت عدد ۴۱.۰۹ نسبت به ماه قبل کاهش چشمگیری داشته است. همچنین عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان با کاهش نسبت به ماه قبل به مقدار ۳۹.۳۸ رسیده است؛ بنابراین با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از مولفه‌های ذکر شده در آبان ماه همچنین طبق پیش بینی در شامخ مهرماه شدت فعالیت‌ها در آبان ماه کاهش قابل توجهی داشت.

باتوجه به شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده و نشانه‌های ثبات قیمت بازار در مهرماه همچنین کاهش شاخص میزان فروش در صورتی که برنامه ریزی و تصمیمات جدید دولت در قالب تحریک بازار مسکن صورت نپذیرد، مجدداً شاهد رکود بیشتر در این صنعت خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار