وجود ۵۲۷ هزار هکتار جنگل در کرمانشاه

۵۲۷ هزار هکتار جنگل با گونه‌های متفاوت در استان کرمانشاه دیده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه اظهار داشت: استان کرمانشاه دارای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مساحت بوده که ۷۴ درصد از این مساحت را عرصه‌های طبیعی دربرمی‌گیرند.

او افزود: ۵۲۷ هزار هکتار جنگل با گونه‌های متفاوت بلوط، بنه، زالزالک، بادام تلخ، تنگرس در استان کرمانشاه و شهرستان‌های اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، دالاهو، روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی، هرسین و سنقر دیده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه بیان داشت: هر هکتار از این جنگل‌ها در سال پنج تن اکسیژن تولید کرده که در حقیقت اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر در سال تأمین می‌شود.

کولانی ادامه داد: جنگل‌های زاگرس ۴۰ درصد از منابع آبی کشور را تأمین کرده و این جنگل‌ها پوشش زیر اشکوب آن‌ها بخش قابل توجه‌ای از خوراک دام عشایر را تأمین می‌کند.

او گفت: ۲۰۰ هزار هکتار درخت بنه در استان کرمانشاه وجود دارد که صمغ آن به صورت خام به کشور‌های عربی و اروپایی صادر شده و این بهره‌برداری چهار سال یکبار با نظارت و حفظ گونه صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه بیان داشت: حریق‌های سهوی و عمدی، آفات، بیماری‌ها و تخریب که اغلب توسط افراد سودجو و فرصت طلب صورت می‌گیرد باعث به خطر انداختن سلامت جنگل‌ها می‌شود.

کولانی افزود: طی چند سال گذشته با توجه به مشارکت مردم و به روز شدن تجهیزات توانستیم حریق را کاهش داده و پرونده‌های تخلف تخریب را به مراکز قضائی ارجاع دهیم و عواملی که سلامت جنگل‌ها را تهدید می‌کند کاهش دهیم.

او گفت: کارگاره‌های آموزشی و ترویجی را ویژه روستایی‌های حاشیه‌نشین جنگل‌ها با حضور تسهیل‌گران تشکیل داده و همیاران طبیعت را شناسایی کرده و در غالب تشکل‌های مردمی ساماندهی کردیم و در نظر داریم بسیج همگانی را برای بازگرداندن سلامت جنگل‌ها در غالب پویش برگزار کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به احیای جنگل‌ها بیان کرد: با حفاظت مستمر و شبانه روزی، کاشت نهال با گونه‌های بومی جنگلی در مناطق صدمه دیده و کاشت بذر با عنوان پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس در تلاش هستیم.

انتها پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار