تغییر اقلیم علت نبود ارتفاع برفی در کوهرنگ

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: گرم شدن هوا و تغییر اقلیم سبب شده تا در آذرماه امسال، ارتفاع برفی در ایستگاه کوهرنگ ثبت نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مهران چراغپور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ارتفاع برف در کوهرنگ صفر است، اظهار داشت: این در حالی است که در دوره مشابه میانگین بلندمدت در چنین تاریخی ۱۴ سانتی‌متر برف در ایستگاه کوهرنگ ثبت شده بود.

او افزود: گرم شدن هوا و تغییر اقلیم سبب شده است تا در فصل پاییز به ویژه در آذرماه ارتفاع برفی در استان و به ویژه ایستگاه کوهرنگ نداشته باشیم.


بیشتر بخوانید


چراغپور اضافه کرد: میانگین دما در فصل پاییز در استان یک درجه و در ایستگاه کوهرنگ ۱.۳ درجه نسبت به میانگین بلندمدت گرمتر شده است.

او اظهار داشت: گرمایش هوا در استان در آذرماه از شدت بیشتری برخوردار شده به طوری که دما در ایستگاه کوهرنگ در این ماه سه درجه گرمتر شده که همین موضوع سبب شده اندک برفی که در ارتفاعات کوهرنگ وجود دارد نیز ذوب شود.

چراغپور تصریح کرد: در سال‌های گذشته ارتفاع برف تا اردیبهشت ماه در کوهرنگ ماندگار بود، اما در سال‌های اخیر ارتفاع برف در اسفندماه آب شده و از دسترس خارج می‌شود.

او با اشاره به اینکه نبود بارش برف منابع آب زیرزمینی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: نمونه آن در کم آب شدن چشمه کوهرنگ و سایر چشمه‌ها و منابع آب زیرمینی مشهود است.

چراغپور ادامه داد: ۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار