رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

خاک سالم قدرت جذب ۳ هزار و ۷۰۰ تن آب را دارد

منصور گفت: اگر خاک سالم و مناسب باشد، قدرت جذب ۳ هزار و ۷۰۰ تن آب را دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خاک مهم‌ترین عناصر اصلی کشور قلمداد می‌شود. بنیاد اراضی کشاورزی بر خاک است و خاک سالم و مناسب قدرت جذب ۳ هزار و ۷۰۰ تن آب را دارد.

۳۳ درصد خاک زمین در معرض انواع فرسایش بادی و خاکی

او افزود: در حال حاضر حال خاک کشور مناسب نیست چرا که ۳۳ درصد خاک زمین در معرض انواع فرسایش بادی و خاکی و آلودگی قرار دارد.

منصور گفت: در مقیاس جهانی هر ثانیه به اندازه یک زمین فوتبال خاک فرسایش می‌شود.هم اکنون ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش خاکی است که ۷.۵ میلیون هکتار کانون معرض فرسایش است که باید در ابعاد مختلف که مهم‌ترین رویکرد حوزه جامع آبخیز است، کار مقابله با بیابان‌زایی انجام شود.


بیشتر بخوانید:


به گفته او، هم اکنون ۷.۵ میلیون هکتار عرصه در معرض فرسایش بادی است که با نهال کاری، مدیریت روان آب و شن‌های روان تثبیت شد و در همین راستا ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت بیابانی ایجاد شد. دبی فرسایش بادی بیش از ۱۰۰ برابر کاهش پیدا کرده که این امر اهمیت کار بیابان‌زایی را نشان می‌دهد. براین اساس امسال ۵۲ هزار هکتار کار مقابله با بیابان‌زایی انجام می‌شود.

۷۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی است

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت:  در حال حاضر حدود ۷۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۳۰ میلیون هکتار فرسایش بادی است که ۱۳.۵ میلیون هکتار مستقیم در اثر فرسایش بادی است که به عنوان بحران تلقی می‌کنیم.

او گفت: در مناطقی که اقدامات مقابله با بیابان‌زایی انجام می‌شود، دبی فرسایش تا ۱۰۰ برابر کاهش می‌یابد که این امر اهمیت و ضرورت کار‌های بیابان‌زایی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار