مکرون در سفر به قطر:

فرانسه در تلاش برای حل بحران لبنان و کشور‌های عربی است

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد وی در جریان سفر به منطقه در تلاش برای حل بحران لبنان و کشور‌های عربی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره مباشر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز (شنبه) وارد قطر شد و در کنفرانسی خبری گفت: «من در جریان سفر به منطقه بحران میان لبنان و کشور‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهم. دولت لبنان باید برای انجام اصلاحات موردنیاز کار خود را از سر بگیرد. استعفای قرداحی در برقراری مجدد مبادلات میان لبنان و عربستان سعودی خواهد گشود.»

وی افزود: «من با امیر قطر وضعیت خلیج (فارس)، لبنان و دیگر مسائل راهبردی و دوجانبه را بررسی می‌کنم. بابت تلاش‌های قطر و نقش این کشور در خارج کردن افراد از افغانستان تشکر می‌کنم. همکاری بین فرانسه و قطر در چندین زمینه بسیار افزایش یافته است.»

مکرون همچنین بیان کرد که پاریس به مبارزه با تأمین مالی آنچه «سازمان‌ها» و «فعالیت‌های تروریستی» خوانده شده، ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور فرانسه که طبق اعلام کاخ الیزه، روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه وارد منطقه شده است، ابتدا وارد امارات شد. وی در دیدار با مقامات اماراتی در دبی اعلام کرد فرانسه باید نقش فعالی را در منطقه ایفا کند و هدف از مشارکت راهبردی با امارات نیز ایجاد ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم است. هیأت همراه او با مقامات ابوظبی در زمینه‌های مختلفی به‌ویژه در زمینه نظامی چند توافق امضاء کردند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز دوشنبه گذشته در سفر به دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و ر خصوص روابط دوجانبه، راه‌های توسعه آن و حمایت قطر از لبنان در زمینه‌های مختلف رایزنی کرد.

نزدیک به یک ماه قبل مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده از جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان منتشر شد که او در آن جنگ یمن را پوچ خواند، بعد از این مصاحبه عربستان آن را بهانه‌ای برای قطع کردن روابط دیپلماتیک خود با این کشور قرار داد. شور‌های حاشیه خلیج‌فارس شامل بحرین، کویت و امارات نیز به دنبال این حرکت عربستان سفرای لبنان را اخراج کرده و سفیران خود را از این کشور فراخواندند.

قطر در سال‌های اخیر به ویژه پس از بحران قطع روابط با عربستان در سال ۲۰۱۷، سیاستی مستقل از ریاض در قبال مسائل منطقه‌ای اتخاذ کرده است و در این مسئله نیز به حمایت از لبنان پرداخت.

ظهر روز جمعه و بعد از فشار‌های داخلی و خارجی به «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان استعفانامه خود را تقدیم رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان کرده و ابراز امیدواری کرد استعفای او بتواند روابط کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس با بیروت را به حالت عادی بازگرداند.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان استعفانامه وزیر اطلاع رسانی دولتش را پذیرفت و برای ادامه مراحل استعفای نامه را به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان ارسال کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
فرانسه ودیگرکشورهای فضول وجود نحسشو نواز کشورها بکشن بیرون هیچ کشوری حل بحران نمیخواهد.
آخرین اخبار