بازار‌های مالی به جو روانی واکنش نشان دادند؟

بسیاری از فعالان بازار‌های مالی معتقدند که نرخ سکه در روز‌های پیش رو در دامنه قیمتی موجود نوسان خواهد داشت و بازار سرمایه نیز روند افزایشی شدیدی را نخواهد داشت.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، سرمایه‌گذاران بورس در حالی به استقبال معاملات هفته دوم آذرماه می‌روند که در هفته‌ای که گذشت شاهد اُفت ۳.۸ درصدی شاخص کل، ۴.۳ درصدی شاخص هم وزن و ۳.۸ درصدی شاخص فرابورس بودند. علاوه بر این در هفته‌ای که گذشت روند کاهش ارزش معاملات روزانه سهام ادامه داشت و شاهد خروج یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم، که نسبت به مدت مشابه در هفته های گذشته رشد سه برابری داشته است. بازاری که به گفته کارشناسان با ابهاماتی مانند مذاکرات برجام، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و تعیین تکلیف نهایی موارد مشابه دیگر مواجه است.

 

نرخ ارز و سکه به ثبات می رسد؟lبورس در گیرودار ابهامات برجام و بودجه
 

نرخ ارز و سکه در هفته‌ای که گذشت تغییر ناچیزی داشت و در کل اندکی افرایش یافت، البته برخی از فعالان این بازار چنین روندی را پیش بینی کرده بودند که نرخ ارز و سکه شاهد افزایش قیمت نخواهد بود و در اواخر هفته روند نزولی شد.

به طور کلی دلار در بازار آزاد در هفته قبل حدود ۳/۱ درصد افت قیمت را تجربه کرد و در حدود نرخ ۲۷ هزار و ۳۲۴ تومان ایستاد، یورو نیز همسو با قیمت دلار با کاهش نرخ همراه بود و حدود ۲/۹ درصد از ارزش آن کسته شد و آخرین نرخ معاملاتی آن در هفته گذشته ۳۰ هزار و ۹۸۳ تومان ثبت شد.

قیمت دلار در دومین هفته آذر 1400

نرخ ارز و سکه به ثبات می رسد؟lبورس در گیرودار ابهامات برجام و بودجه
 

قیمت یورو در دومین هفته آذر 1400

نرخ ارز و سکه به ثبات می رسد؟lبورس در گیرودار ابهامات برجام و بودجه
 

به طور کلی سکه در هفته قبل حدود ۰/۴۹ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و در حدود نرخ ۱۲ میلیون و ۶۲۶ هزار تومان معامله شد، هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۰/۴۳ درصد به ارزش آن افزوده شد و آخرین نرخ معاملاتی آن در هفته گذشته یک میلیون و ۲۵۸ هزار تومان فروخته شد.

قیمت طلای ۱۸ عیار در دومین هفته آذر ۱۴۰۰

 

نرخ ارز و سکه به ثبات می رسد؟lبورس در گیرودار ابهامات برجام و بودجه
 
 

قیمت طلای سکه طرح در دومین هفته آذر ۱۴۰۰

 

نرخ ارز و سکه به ثبات می رسد؟lبورس در گیرودار ابهامات برجام و بودجه
 

بیشتر بخوانید: 

ارز و سکه گران می‌شود؟


احمد جانجان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با پیش بینی بازارهای مالی در هفته آینده گفت: رشد یا کاهش نرخ ها در بازار ارز به جو روانی و انتظارات تورمی نیز بستگی دارد. موضوع مذاکرات هم در این هفته دخیل بوده است.

او افزود: آنچه اکنون در بازار ارز با آن مواجه هستیم برخی تصور می کنند به محض آغاز مذاکرات باید به توافق رسید این برداشت غلط و دور از واقعیت است و طبعا باید انتظارات چانه زنی بین طرفین را داشته باشیم. از ظرف دیگر محدودیت هایی که دولت در زمینه تامین مالی خودش داشته است بر افزایش نرخ ارز بی تاثیر نبوده است. با توجه به روند صعودی نرخ جهانی کالای اساسی از جمله محصولات پتروشیمی و پالایشی قطعا کشور نیز نیازهایی را در این زمینه داشته است که برای تامین  این کالا ها  با فزایش نرخ ارز مواجه بوده ایم.

جانجان بیان کرد: معتقدم در حال حاضر نرخ ارز در محدوده ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان باقی بماند چراکه هیجانات در بازار تخلیه شده است و زمانی که نرخ ارز از یک کانال قیمتی بالاتر نمی‌رود به این معناست که در کوتاه مدت خریدار جدی برای دلار ۳۰ هزار تومنی وجود ندارد.

قیمت سکه تحت تاثیر مذاکرات وین خواهد بود

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت بازار طلا در روز‌های آینده، گفت: حباب سکه در هفته گذشته به ۲۵۰ هزار تومان رسید در مجموع در ۲ روز پایانی هفته گذشته معاملات اندکی افزایش یافت. با توجه به موضوع مذاکرات وین که در هفته گذشته رخ داد بر نرخ ارز و سکه بی تاثیر نبود.

او افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به خبر‌هایی که از این مذاکرات به گوش می‌رسد فعلا قیمت‌ها تحت تتاثیر این مذاکرات است و و روند نرخ‌ها همانند هفته قبل و در بازره موجود خواهد بود.

بانکی‌ها منتظر اخبار خوش مذاکرات

حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با نظر به فشار عرضه حقوقی‌ها در هفته گذشته بازار سیگنال منفی را برای شروع هفته آینده در پیش می‌گیرد و به تبع آن شاخص‌ها از این شرایط و اوضاع نابسامان در روز‌های اول هفته پیروی می‌کنند.

او گفت: در صورت نشر اخبار مثبت احتمال به تعادل رسیدن بازار یا کم شدن فشار فروش وجود دارد، اما مشکل اصلی بازار در شرایط فعلی عدم ورود پول و نبود نقدینگی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مذاکرات برجام و تاثیر مثبت آن بر گروه بانکی گفت: گروه خودرویی نیز با توجه به احتمال بازگشایی نماد خودرو می‌تواند کمک حال بازار باشد. در کل وضعیت اکثر گروه‌ها و صنایع در حال حاضر از نظر قیمتی و موقعیت تکنیکالی در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد، ولی در اکثر صنایع پول وجود ندارد.

او گفت: ارزش معاملات و نقدینگی موجود توان رشد و صعود بازار را ندارد و تا زمانی که حمایت و ورود پولی وجود نداشته باشد این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

مرید سادات گفت: باید منتظر اخبار برجام و جلسات در حال برگزاری باشیم چرا که اگر توافقی حاصل شود می‌تواند کمی حال بازار را تغییر دهد و بر روی نرخ ارز هم تاثیراتی بگذارد. در این صورت اگر نرخ ارز کاهشی شود صنایعی که صادرات محور هستند و سهم‌های دلار محور، با کم اقبالی سرمایه‌گذاران مواجه می‌شوند. از جمله این صنایع می‌توانیم به صنایع معدنی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی اشاره کنیم. در مجموع اگر اخبار منتشر شده مثبت باشد خبر مثبتی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود. از سمت دیگر نیز بازار تا رفع کامل ابهامات بودجه سال آینده بلاتکلیف است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌های آتی در شرایطی شاهد ورود پول حقیقی‌ها خواهیم بود که حقوقی‌ها دست از عرضه بردارند و به حمایت از این بازار روی بیاورند. با این کار اعتماد از بین رفته سهامداران خرد و حقیقی باز خواهد گشت.

او با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شاهد ورود پول به صندوق‌ها بودیم، گفت: اگر روند حرکت این پول‌ها در هفته پیش‌رو برعکس شود و نقدینگی به بازار سهام وارد شود، می‌توانیم احتمال صعود بورس و شاخص را بعد از اصلاح‌های پی‌درپی بدهیم. در غیر این صورت انتظار تغییر در وضعیت فعلی را نمی‌توان داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار