باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

امنیت آسمان ایران مرهون جانفشانی تیزپروازان نیروی هوایی

به همت غیورمردانی چون تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، جنگنده که هیچ حتی پرنده هم بدون اجازه در آسمان ایران پرواز نخواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هشت سال دفاع مقدس پر از نماد‌ها و اسطوره‌هایی است که در آن دوران هر شخص با ایثار، شهامت، رشادت و از خودگذشتگی، تاریخ سرافراز این مرز و بوم را رقم زد، تاریخی که درس‌ها و آموزه‌های زیادی برای جهانیان به همراه داشته و دارد.

در این بین خلبانان نیروی هوایی ارتش، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله داشتند که علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش دیگری از جمله انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند.


بیشتر بخوانید


عملیات ۱۴۰ فروندی و انهدام تجهیزات و تاسیسات نیروی هوایی عراق، عکس‌برداری هوایی از مناطق دشمن، بمباران پایگاه هوایی کرکوک، عملیات قطع صدور نفت عراق، انهدام بندر‌ها و تاسیسات عراق، پشتیبانی از عملیات مروارید، حمله به پایگاه هوایی الولید، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات طریق القدس، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات فتح‌المبین، پشتیبانی از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات والفجر هشت، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات کربلای پنج و جلوگیری از برگزاری اجلاس سران کشور‌های غیرمتعهد در بغداد تنها بخشی از فعالیت‌های تیزپروازان آسمانی در دوران دفاع مقدس است.

شهید اکبری

خلبانان به رسالتشان می‌اندیشیدند نه جانشان

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همگی از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند.

از جمله شهدای خلبان می‌توان به شهیدان سرلشکر عباس بابایی، سرلشکر حسین لشکری، سرلشکر عباس دوران، سرلشکر سید علیرضا یاسینی، سرلشکر مصطفی اردستانی، سرلشکر حسین خلعتبری و سرتیپ جواد فکوری اشاره کرد.

شهید اکبری

در هشت سال دفاع مقدس، خلبانان کشور در جبهه‌های حق علیه باطل به درجه رفیع شهادت نائل آمدند؛ امیرسرلشکر خلبان شهید اکبری با بیش از ۵۰ پرواز موفق یکی از افتخارات این عرصه به شمار می‌آید که در این گزارش به معرفی وی خواهیم پرداخت.

شهید اکبری تیزپروازی که بال هایش را در آسمان دور از وطن گشود

شهید جاویدالاثر نعمت الله اکبری از شهدای شاخص ارتش جمهوری اسلامی است که در چهارم آبان ماه ۱۳۳۰ در شهرستان سامان به دنیا آمد، پدرش حسین و مادرش بیگم نام داشت پدرش کشاورز و مادرش خانه دار بود.

او پس از اتمام تحصیلات خود در رشته علوم تجربی در رشته‌های پزشکی و خلبانی پذیرفته شد ولی به دلیل علاقه فراوان، رشته خلبانی را برگزید.

شهید اکبری

در نخستین ماموریتش که ۲۵ روز به طول انجامید، موفق به شناسایی مواضع دشمن شد و در ماموریت بعدی در تاریخ ۲۳ آبان ماه در عملیات سوسنگرد با سمت خلبان در منطقه فکه با خلبان شهید کیان‌آرا برای شناسایی مجدد به صحنه جنگ رفته بود که مورد اصابت آتش دشمن قرار گرفت و هواپیمای او سقوط کرد.

خبر شهادت نعمت الله اکبری، درسال ۸۱ طی نامه‌ای به اطلاع خانواده ایشان رسید و بعد‌ها به درخواست مقامات ایران مقبره‌ای در عراق برای این خلبانان مفقود الجسد و جاویدالاثر ساخته شد.

مردی که با لباس خلبانی به خواستگاری رفت

نسرین سامانی (همسر شهید) نحوه ازدواج خود را با شهید اکبری این‌گونه توصیف کرد: در سال ۵۲ ایشان با یونیفرم نظامی به خواستگاری آمدند و با این کار خود تعهد به کشور را متوجه من نمودند هر چند وصیت‌نامه‌ای در طول زندگی خود برجای نگذاشت، ولی پس از انقلاب اسلامی خود را پیرو رهبری حضرت امام خمینی (ره) می‌دانست.

شهید اکبری

پرواز‌هایی که حکایت از جرات و جسارت داشت

این عقاب تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچون هم مسلکان با نام و نشان شهیدش، دوره‌های زیادی را حتی در خاک اجنبی «آمریکا» دیده بود و۴۳ F-، چون اسبی رام در دستان آن بود و آسمان را مبهوت خود می‌کرد.

ایشان عشق به وطن در وجودش همچون خورشیدی می‌درخشید و پرواز‌های بی نهایتش حکایت از جرات و جسارت و شایستگی می‌کرد.

شهید اکبری

دوستان و همرزمانش یکی پس از دیگری از خصوصیات اخلاقی شهید نعمت الله اکبری برایمان تعریف کردند.

محمود کبیری دوست شهید اکبری گفت: او مرد جنگ و مرد پرواز بود با عشق و علاقه پرواز می‌کرد.

محمود کبیری دوست شهید اکبری

او افزود: نیروی هوایی با امکاناتی که در اختیار داشت بلافاصله در پایگاه چهارم شکاری مستقر شدند و توانستند نیرو‌های صدام را دوباره به سنگر‌ها ببرند، نیرو‌های صدام نیامده بودند تا پشت دروازه‌های خرمشهر چند روز معطل شوند، آن‌ها آمده بودند تا سه روزه خوزستان را بگیرد، اما نیروی هوایی جلو تانک‌های آنان را گرفت.

آقای محمدی دوست و همکار شهید اکبری در تماس تصویری به ما گفت: این شهید بسیار انسان با گذشت و بی ریایی بود.

محمدی دوست و همکار شهید اکبری در تماس تصویری

عبدالله کبیری از بارز‌ترین ویژگی شهید اکبری یعنی سحر خیزی برایمان گفت: نعمت الله از همه زودتر بیدار می‌شد و ساعت ۴ صبح همه ما را بیدار می‌کرد.

سید مجتبی عقیلی رزمنده هشت سال دفاع مقدس

به همت غیورمردانی، چون تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، جنگنده که هیچ حتی پرنده هم بدون اجازه در آسمان ایران پرواز نخواهد کرد.

سید مجتبی عقیلی رزمنده هشت سال دفاع مقدس جانباز و دوست شهید اکبری اظهار داشت: خلبانانی، چون شهید اکبری توانستند با ایثارگری و فداکاری خود از آن لحظه‌ای که پای در رکاب هواپیما قرار می‌دهند از جان خودشان مایه بگذارند تا ایران اسلامی در امنیت باشد.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس

ماه‌های آغازین جنگ (۲۳ آبان ۱۳۵۹) در عملیات سوسنگرد به همراه کمک خلبانش شهید کیان آرا، عاشقانه و بی نشان بدون هیچ تعلق به این دنیا به فیض عظیم شهادت نایل گشتند و جسم پاکش هیچ گاه خود را به خاک آلوده زمین نشناساند.

رونمایی از یادمان شهید نعمت الله اکبری

همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، استاندار چهارمحال و بختیاری و دیگر مسئولین کشوری و استانی، اِلمان خلبان شهید نعمت الله اکبری در شهرستان سامان رونمایی شد که دل مادر را در نبود فرزندش گرم می‌کند.

یادمان شهید نعمت الله اکبری

بیگم محمدی مادر شهید اکبری گفت: من مادر تمام شهدا هستم و با احداث این یادمان دوباره پسرم را پیدا کردم.

بیگم محمدی مادر شهید اکبری

به راستی که در گذرگاه تنگ این زمانه انسان فریب، قدم‌های آهسته، نشان از عمق درک جانان است، کمتر کسی است که در رسیدن به مقصود بی مقصودش عجول نباشد. سرلشکر خلبان شهید نعمت الله اکبری سامانی از آن دست انسان‌های آسمانی بود که راه را با تمام وجود درک نموده بود و آسمان را به زیر سلطه خود برده گاه عرشی بود و در عرش بوی خاک می‌داد و گاه نیز خاکی آسمانی.

وی عشق به وطن در وجودش همچون خورشیدی می‌درخشید و پرواز‌های بی نهایتش حکایت از جرات و جسارت و شایستگی می‌کرد.

شهید اکبری

گزارش از عرفانه نعمتیان سامانی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار