سرنوشت پادگان متروکه شهر تهران چه خواهد شد؟

علی رغم وجود قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیرو‌های مسلح به خارج از حریم شهرها، پادگان ۰۶ همچنان کاربری سابق را دارد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش جمعیت شهر‌ها و به تبع آن رشد و گسترش فیزیکی آن‌ها موجب شده بسیاری از صنایع و فعالیت‌های قدیمی که زمانی خارج از محدوده شهر قرار داشتند، در درون محدوده شهر‌ها قرار گیرند و به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص به عنوان کاربری‌های غیرشهری و ناسازگار با سکونت شناخته شوند و ادامه فعالیت آن‌ها متوقف شود یا به بیرون از شهر منتقل شوند. در نتیجه، عرصه‌های رها شده و بلااستفاده‌ای در شهر‌ها شکل گرفته که به لحاظ عملکردی، از کارآیی لازم برخوردار نیستند.

یکی از انواع عرصه‌های رهاشده و ناکارآمد شهری، اماکن، پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی است که سطح قابل توجهی از محدوده شهر‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین رشد سریع و پراکنده رویی شهرها، موجب از بین رفتن زمین‌های حاصلخیز و ارزشمند پیرامون، افزایش هزینه تامین خدمات و زیرساخت‌ها و نگهداری آنها، افزایش مصرف انرژی و ردپای اکولوژیک، کاهش کارایی استفاده از زمین و تسریع فرسودگی در درون محدوده شهر شده است.

یکی از این عرصه های رها شده، پادگان ۰۶ در شهر تهران است که بازآفرینی آن در دستورکار قرار گرفته است. بدین منظور با کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، گفتگو کردیم تا درباره روند بازآفرینی پادگان ۰۶ و برنامه‌های پیش رو در جهت استفاده از این ظرفیت شهری را جویا شویم.

سرنوشت پادگان متروکه شهر تهران چه خواهد شد؟

بازآفرینی پادگان رها شده در قالب پارک عمومی

کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، در گفتگو  با  باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مصوبات مربوطه برای طرح بازآفرینی پادگان ۰۶ تهران بیان کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۲، براساس بند ۲ صورتجلسه ۵۸۲ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۲۱ و توافق صورت گرفته میان شهرداری تهران و ارتش جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۸/۰۵/۲۰)، کلیات توافق حاصله و طرح پیشنهادی را در اجرای ماده ۳ «قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیرو‌های مسلح به خارج از حریم شهرها» با توجه به «تامین سطح یکپارچه برای پارک عمومی به مساحت حدود ۳۵ هکتار، حفظ حداکثری ارزش‌های ارزش‌های طبیعی و میراثی پادگان و تعدیل قابل توجه تراکم پیشنهادی»، مورد تصویب قرار داده است.

سرنوشت پادگان متروکه شهر تهران چه خواهد شد؟

ممنوعیت ساخت بنای جدید در این اراضی

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان ممنوعیت ساخت بنای جدید در این عرصه شهری بیان کرد: بر اساس این مصوبه مقرر شده است که عرصه اراضی سهم عمومی تحت پهنه «G۱۱۱، پارک عمومی» و به عنوان اساس طرح جامع بدون امکان تغییر کاربری آتی در کمیسیون ماده ۵ تثبیت گردد. همچنین شهرداری مجاز به احداث بنای جدید در اراضی مربوط به شهر (پارک عمومی) نخواهد بود و بنا‌های موجود در عرصه پارک عمومی با رعایت ملاحظات میراثی، جهت فعالیت‌های متناسب فرهنگی و تفریحی و گردشگری و تجهیز پارک عمومی قابل استفاده خواهند بود.

وی افزود:طرح «منظر شهری و احیاء بنا‌های واجد ارزش» پارک عمومی توسط شهرداری تهیه و با تایید نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد.

سرنوشت پادگان متروکه شهر تهران چه خواهد شد؟

بوستان فرهنگ و هنر، چشم‌انداز پیشنهادی سازمان نوسازی شهر تهران

حاجی علی اکبری درباره چشم‌انداز پیشنهادی سازمان نوسازی شهر تهران برای طرح پادگان ۰۶ اظهار کرد: بوستان فرهنگ و هنر، یک فضای عمومی پویا، سرزنده و پیاده مدار و نخستین باغ خلاق فرهنگی شاداب، باهویت و ایمن شهر تهران است. این عرصه کانون نوین هنر و فرهنگ و مرکز تفریح، تندرستی و گذران اوغات فراغت شهر است که دارای تولیدات فرهنگی و دانش بنیان است که شبانه روز به روی عموم شهروندان تهرانی گشوده است.


بیشتر بخوانید: 


انتظارات از طرح بازآفرینی عرصه پادگان ۰۶

حاجی علی اکبری درباره انتظارات از طرح بازآفرینی عرصه پادگان ۰۶ بیان کرد:  انتظار می‌رود این طرح با رعایت اسناد، مقررات، طرح‌ها، احکام بالادست و در چارچوب ایده بازتوسعه محدوده، سازمان فضایی مبتنی بر قابلیت‌های مجموعه، و شرایط همجواری‌ها را ارائه دهد. همچنین یکپارچگی ساختاری و کارکردی با عناصر مهم واقع در قلمرو‌های اثرگذاری شهری از اهداف این طرح خواهد بود.

وی درباره سایر انتظارات از این طرح، بیان کرد: ارائه  اسناد و نقشه‌های مورد نیاز جهت طرح و تصویب درکمیسیون ماده پنج ، ارائه نقشه‌های اجرایی برای فضا‌های عمومی و باز مجموعه (کفسازی، مبلمان شهری، نورپردازی، پوشش گیاهی و تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز) و ارائه برنامه احیا ابنیه واقع در مجموعه همراه با ملاحظات فنی و سرمایه‌گذاری برای اجرا و بهره‌برداری از انتظارات بازآفرینی این طرح خواهد بود.

سرنوشت پادگان متروکه شهر تهران چه خواهد شد؟

توقف طرح بازآفرینی عرصه پادگان با عقب نشینی ارتش 

حاجی علی اکبری اظهار کرد: در اواخر سال ۱۳۹۸ توافقات اولیه میان شهرداری و ارتش صورت گرفت. بر اساس توافقات اولیه قرار بر این شد تا در ابتدای سال ۱۳۹۹ طراحی عرصه ۳۵ هکتاری برای اختصاص به عرصه‌ای عمومی و بخش ۱۵ هکتاری اختصاص یافته به ارتش آغاز گردد و با وجود ارائه طرح اولیه از سوی سازمان نوسازی شهر تهران، ارتش از این تفاهم عقب‌نشینی کرده و طرح بازآفرینی عرصه پادگان ۰۶ متوقف شد.


بیشتر بخوانید: 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
چیزی مثل بوستان هنرمندان تهران در خیابان ایرانشهر (که بنا و فضای سبز به زیبایی تمام حفظ شده)
فقط خواهشا"
برج .. و پاساژ.. هم نشه دیگه ...!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۰۸:۵۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
با عنایت به دارا بودن نیروی متخصص و کادر پزشکی ارتش ، بهترین راهکار این است که پادگان به بیمارستان ارتش جهت رسیدگی و خدمات دهی به کلیه همشهریان گردد .
آخرین اخبار