دیده‌بان حقوق بشر اروپا و مدیترانه:

رژیم صهیونیستی روزنامه‌نگاران فلسطینی را به خاطر شغل‌شان مجازات می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر اروپا اعلام کرد رژیم صهیونیستی فقط در صورت همکاری‌های اطلاعاتی خبرنگاران فلسطینی منع سفر آن‌ها را لغو می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا و مدیترانه، این سازمان امروز (دوشنبه) اعلام کرده است رژیم صهیونیستی ده‌ها روزنامه‌نگار فلسطینی را به خاطر شغل یا ابراز عقیده مجازات کرده است. در این گزارش گفته شده این مجازات‌ها از نوع منع سفر‌های مشخصی بوده است.

گزارش با عنوان «مجازات روزنامه‌نگاران: محدودیت‌های اسرائیل بر آزادی حرکت» مواردی را مستند کرده است که در آن سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و سرویس امنیت عمومی این رژیم از روزنامه‌نگاران به خاطر حق سفر و رفت‌وآمد آن‌ها اخاذی کرده است.

چندین روزنامه‌نگار به سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده اند که افسران صهیونیست به آن‌ها گفته اند ممنوعیت سفر آن‌ها تنها در صورتی لغو می‌شود که اطلاعات امنیتی در مورد فلسطینیان را به سازمان اطلاعات رژیم گزارش کنند یا برای رژیم صهیونیستی کار کنند.

برخی دیگر گفتند که افسران صهیونیست به آن‌ها گفته اند در صورت دست کشیدن از کار روزنامه‌نگاری یا توقف کار برای برخی رسانه‌ها، به آن‌ها اجازه سفر خواهند داد. این افراد در ادامه گفته اند که در صورت رد پیشنهاد، در معرض حملات جسمی و روانی از جمله ضرب و شتم، بازداشت، سرقت منزل و تهدید به پیگرد مستمر قرار می‌گرفتند.

نور اولوان، مدیر ارشد رسانه‌ای سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرده است برای دهه‌ها، مقامات صهیونیست با هدف قراردادن مستقیم، دستگیری، ارعاب، آسیب‌رساندن به تجهیزات و ... کنترل خبرنگاران در سرزمین‌های فلسطینی را افزایش داده اند.

علاوه بر تحقیقات، این گزارش بر اساس ده‌ها مصاحبه است که تیم دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه با روزنامه نگاران فلسطینی که از سفر در کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی منع شده اند، انجام داده است.

روزنامه نگاران اعلام کرده اند که ممنوعیت سفر در سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و بدون رعایت مراحل قانونی یا قضایی و اطلاع خبرنگاران صادر می‌شود. همچنین روزنامه نگاران از مرجع صادرکننده تصمیم، دلایل آن، یا نحوه حذف یا اعتراض به تصمیم مطلع نیستند.

در ماه مه سال جاری میلادی نیز، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی یک آسمان خراش ۱۴ طبقه‌ای در نوار غزه را بمباران کرد. این آسمان خراش که «الجلاء» نامیده می‌شد، محل استقرار خبرنگاران بین‌المللی و آژانس‌های خبری جهانی بود. رئیس شبکه بین المللی روزنامه نگاری اخلاقی در این خصوص اعلام کرد هدف قرار دادن دفاتر مطبوعاتی در غزه جنایت جنگی محسوب می‌شود که شایسته بازخواست است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار