افشاگری درباره نقش آمریکا و انگلیس در درگیری‌های سواحل غربی یمن

نماینده پارلمان دولت مستعفی یمن از نقش انگلیس و آمریکا در درگیری‌های سواحل غربی پرده برداشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری مطبوعات یمن، محمد ورق، نماینده پارلمان دولت مستعفی یمن در رشته پیام‌هایی در حساب کاربری خود در فیسبوک نوشت: عملیات نظامی نیرو‌های ائتلاف در پانزدهم ژوئن ۲۰۱۸ موسوم به تیر نقره‌ای با برنامه ریزی و تحت نظر انگلیس و با مداخله آمریکا با هدف سیطره بر نوار ساحلی غربی و ایجاد استانی جدید صورت گرفت.

او افزود: هدف از نبرد تیر نقره‌ای که دستگاه اطلاعاتی انگلیس در الحدیده اجرایی کرد، استقرار نیرو‌های ساحلی در صفی طولانی و باریک در امتداد ساحل التهامی از الخوخه تا الحدیده بود و بی تردید به لحاظ ارزش جنگی و نتایج آن، کاملا با عملیات تیر طلایی در عدن تفاوت داشت.

ورق افزود: الهام گر نام این عملیات، انگلیس اشغالگر بود که با همه جوامع و ارزش سواحل آنان به گونه‌ای تعامل دارد و کسی که سواحل عدن را سواحل طلایی نامید، همان کسی بود که نبرد الحدیده را تیر نقره‌ای نامید.

ورق درباره مشارکت آمریکا در نبرد ساحل غربی گفت: در ساحل التهامی و الجزر از زمان مداخله کشور‌های عربی، طمع ورزی‌های آمریکا وجود داشت، از همین رو کارگردان بزرگ، سناریوی ویژه‌ای را در تهامه و ساحل آن از میدی تا عدن طراحی کرد.

او افزود: آمریکا به دنبال فرصت و توجیهی برای ورود به یمن بود و هدفش را به وسیله طارق صالح به عنوان اسب تروا در ساحل التهامی دنبال کرد که فردی فریب خورده و بی اراده بود. او امروز با تنش آفرینی بیشتر ما را به مرحله جدیدی منتقل کرده است و همه اقدامات پیشین تنها زمینه چینی بوده است.

ورق گفت: هدف از طرحی که انگلیس و آمریکا برای سواحل غربی یمن تدارک دیده بودند، تشکیل استان جدیدی با نام استان ساحل غربی است که از روستای الطائف در شهرستان الدریهمی تا باب المندب امتداد می‌یابد و مناطقی از استان‌های تعز و اب را در بر می‌گیرد و هدف از آن حفظ منافع انگلیس و آمریکا در جزایر و سواحل غربی یمن است.

در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی، جنگ در یمن با حمله هوایی از عربستان آغاز شد. از آن زمان تاکنون حملات ائتلاف سعودی ادامه داشته است. سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۹ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی یمن در پی جنگ ائتلاف سعودی و امارات علیه این کشور ، ۲۰ سال به عقب بازگشته است. همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل سال گذشته اعلام کرد از ابتدای جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۸ هزار غیرنظامی کشته شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار