پادکست تیزبین؛

از سفر سران طالبان به قطر تا نگرانی روسیه، چین و هند از وخامت وضعیت بشری در افغانستان

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

سفر سران طالبان به‌قطر؛ مقام‌های قطر روی تحصیل دختران تاکید کرده‌اند

یک هیئت به ریاست مطلق القحطانی سفیر مبارزه با تروریزم و میانجی‌گری بحران ها در وزارت امور خارجۀ قطر، با امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجۀ طالبان دیدار و در مورد مبارزه با تروریزم، کمک های بشری و تقویت حقوق بشر در افغانستان، گفتگو کرده است.

در این دیدار، مقامات قطر روی ادامۀ فعالیت مکاتب در افغانستان و ارائه آموزش برای همه اقشار جامعه از جمله دختران تاکید کرده اند.

نخستین سخنرانی رادیویی رییس الوزرای حکومت طالبان

ملا محمد حسن آخوند در نخستین سخنرانی رادیویی اش که از تلویزیون ملی افغانستان نشر شد، حکومت سابق را مسئول مشکلات اقتصادی و بیکاری موجود در افغانستان دانسته و از جامعه جهانی انتقاد کرد که حکومت طالبان را به بهانه حقوق زنان و حقوق بشر به رسمیت نمی شناسد.

آخوند از ادامۀ آموزش دختران اطمینان داد، اما در مورد اینکه آیا دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ ادامه تحصیل را خواهند داشت، چیزی نگفت.

تاکید سران ۵۰ کشور بر روی قطع روابط طالبان با گروه های تروریستی 

سران ۵۰ کشور اروپایی و آسیایی در پایان سیزدهیمن نشست خود درباره وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

در این نشست روی توزیع مساوی واکسین ضد ویروس کرونا، افغانستان جنگ زده و میانمار که شاهد کودتای نظامی بود، بحث و گفت‌وگو شده است.

ارسال کمک‌های بشری سازمان ملل به ۸ ولایت افغانستان 

در اعلامیه اداره هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل آمده که برنامه جهانی غذا در شمال افغانستان برای ۳۵۵ هزار نفر مواد خوراکی یک ماهه توزیع کرده است.

این اداره، همچنان گفته که توزیع مواد خوراکی و کمک‌های بشری برای ۲۴۸ هزار نفر در ولایات شمال‌شرقی، بدخشان، تخار، قندوز و بغلان نیز صورت گرفته است.

نگرانی روسیه، چین و هند از وخامت وضعیت بشری در افغانستان

وزیران خارجه هند، روسیه و چین در یک اعلامیه مشترک با ابراز نگرانی از وخامت وضعیت بشری گفته اند که قاچاق مواد مخدر نیز از افغانستان تهدید جدی را متوجه امنیت و ثبات منطقه می‌کند.

به گزارش شماری از رسانه های هند، اس جی شنکر، وزیر خارجه هند در ملاقات مجازی با همتایان چین و روسیه‌اش در دهلی جدید گفت که هند از حکومت همه شمول در افغانستان پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار