افزایش کودکان کار در بلخ + تصاویر

بنیاد کودکان سازمان ملل از افزایش شمار کودکان کار در شمال افغانستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،رئیس بنیاد کودک در شمال افغانستان گفت: بیش از ۴ هزار کودک تحت پوشش این بنیاد قرار دارند اما جنگ های اخیر و بیجاشدن خانواده ها از روستاها به شهر، باعث افزایش کودکان کار شده است.

تعدادی از کودکان کارگر در شهر مزارشریف که به دلیل فقر اقتصادی زندگی خود را به سختی سپری می کنند از حکومت طالبان می خواهند که به وضعیت زندگی آنان توجه کرده و زمینه کار و آموزش را برای آن ها مهیا کند.

نعمت الله یکی از این کودکان است که تنها آرزویش، رفتن به مکتب (مدرسه) است اما شرایط ناگوار اقتصادی که دامن گیر خود و خانواده های آن ها شده است آنان را از این نعمت محروم ساخته اند.

مریم کریمی رئیس بنیاد کودک در شمال افغانستان با بیان اینکه 4 هزار کودک تحت پوشش این بنیاد قرار دارند، می گوید: جنگ های اخیر و بیجاشدن خانواده ها از روستاها به شهر، باعث افزایش کودکان کار شده است.

وی دسترسی نداشتن تعدادی از کودکان به تحصیل، نبود کار مورد نظر به سن‌ کودکان و دریافت حقوق اندک در برابر کارشان را از عمده‌ترین چالش های کودکان کارگر در این ولایت (استان) می داند و می افزاید: شماری از این کودکان از استعدادهای بالایی برخوردارند اما این شرایط آنان را از درس و آموزش دور نگه داشته است.

روان شناسان وضعیت کودکان کار را نگران کننده و خطرناک می دانند. عبدالشکور غفور یکی از روانشناسان در این باره می گوید: کارکردن کنار جاده ها و انجام کارهای شاقه، بالای روحیه و روان کودکان تاثیر منفی می گذارد.

به گفته شکور، اگر این کودکان حتی در آینده به سمت های کاری بالایی دست یابند با آن هم، شخصیتشان از نگاه روانی، خدشه دار خواهد بود.

این درحالی است که بر اساس ماده ۴۹ قانون اساسی افغانستان، کارکردن کودک منع اعلام شده است. همچنان در یکی از ماده های کنوانسیون حقوق اطفال آمده است که باید از حق کودک در برابر کاری که به رشد جسمی، ذهنی، آموزشی و اجتماعی او ضرر برساند حمایت شود اما با این وجود هم اکنون هزاران کودک در کشور مشغول کارهای شاقه و کارگری هستند.

افزایش کودکان کار در بلخ + تصاویر

افزایش کودکان کار در بلخ + تصاویر

افزایش کودکان کار در بلخ + تصاویر

افزایش کودکان کار در بلخ + تصاویر

افزایش کودکان کار در بلخ + تصاویر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار