زنده ماندن بافت مغز انسان در محیط آزمایشگاهی

محققان دانمارکی موفق شدند یک تکه از بافت مغز انسان را به مدت ۱۲ ساعت در محیط آزمایشگاهی زنده نگه دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، دانشمندان موفق شدند در یک آزمایش تکه‌ای از مغز انسان را به مدت ۱۲ ساعت در محیط آزمایشگاهی زنده نگه دارند.

محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک در این تحقیقات یک سانتی متر از مغز انسان را در محیط آزمایشگاهی به مدت ۱۲ ساعت زنده نگه داشتند. این مطالعه گامی بلند برای کشف دارو‌های جدید و روش‌های درمانی موثر برای مقابله با بیماری‌های مرگبار مغز محسوب می‌شود.

در این آزمایش دانشمندان تکه ای از بخش کورتکس مغز یک انسان را جداسازی کرده و سپس کوشیدند در محیط آزمایشگاهی آن را زنده نگه دارند. در گام نخست محققان این بافت را خنک کرده و سپس برای زنده ماندن سلول‌ها اقدام به وارد کردن اکسیژن به آن کردند. در گام بعدی ترکیبی از یون‌ها و مواد معدنی به مانند ترکیبی که در مایع مغزی – نخاعی وجود دارد به این بافت افزوده شد.

اِما لوئیس، مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما موفق شدیم با این روش به مدت ۱۲ ساعت بافت مغز را زنده نگه داشته و بر روی آن مطالعه کنیم. پیشتر تنها در مورد حیوانات این روش انجام شده بود و برای نخستین بار است که ما موفق شدیم بافت مغز انسان را در محیط آزمایشگاهی زنده نگه داریم.

او افزود: در حقیقت سلول‌های بافت‌های مختلف بدن انسان با یکدیگر متفاوت بوده و گیرنده‌های متفاوت دارند. به همین دلیل توانایی آزمایش مستقیم بر روی بافت انسان یک فرصت استثنایی برای ما محسوب می‌شد.

متخصصان در این آزمایش کوشیدند راهکار‌های درمانی برای زنده نگه داشتن و ترمیم مغز پس از سکته مغزی و دیگر آسیب‌های شدید به سلول‌های این اندام را مورد بررسی قرار دهند. یافته‌ها نشان داد دوپامین در این موارد نقش متفاوتی در موش‌ها و انسان‌ها ایفا می‌کند.

دانشمندان می‌گویند چنین تحقیقاتی نیازمند صرف زمان بیشتری است. احساسات و تفکرات در حقیقت ناشی از فعالیت مشترک بخش‌های مختلف مغز است و همین موضوع کار پژوهش در این زمینه را دشوار می‌کند. از همین روی، دانشمندان نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتری برای رسیدن به نتیجه هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: مغز انسان ، سکته مغزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار