سفر مقام ارشد آمریکایی به کشور‌های جنوب شرق آسیا

به گفته وزارت خارجه آمریکا، دیپلمات ارشد این کشور قرار است این هفته به اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند سفر کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دانیل کریتنبرک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا در هفته جاری به چند کشور عضو آسه آن سفر می کند. این سفر پس از آن برنامه ریزی شد که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش متعهد به تعامل گسترده با کشور‌های جنوب شرق آسیا است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت: دانیل کریتنبرک، دستیار وزیر خارجه در امور شرق آسیا قرار است از امروز تا چهار دسامبر به برخی کشور‌های جنوب شرق آسیا سفر کند. کریتنبرک قرار است در این سفر بر تعهد دوباره آمریکا برای همکاری گسترده برای مقابله با جدی‌ترین چالش‌های جهانی و منطقه‌ای تاکید کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آمریکا قرار است در قالب این سفر از قوانین حاکم بر اقیانوس هند و آرام حمایت کند. کریتنبرک قرار است در مورد چالش‌های حقوق بشر و تقویت همکاری‌های همه جانبه بحث و گفتگو کند. وی همچنین قرار است درباره چگونگی تقویت روابط اقتصادی و مهار بهتر همه گیری کرونا با همتایان خود بحث و گفتگو کند.

گفته می‌شود بخشی از اهداف این سفر مربوط به رقابت آمریکا و چین در سطوح جهانی و چالش‌های پیشروی این دو کشور است.

بایدن ماه گذشته در یک نشست مجازی به رهبران انجمن کشور‌های جنوب شرق آسیا پیوست که برای اولین بار در سال‌های گذشته می‌توان از آن به عنوان تعامل جدی واشنگتن با کشور‌های جنوب شرق آسیا یاد کرد.

بایدن در این نشست متعهد شد در دفاع از آزادی دریا‌ها و قوانین دموکراتیک در کنار کشور‌های آسه آن باشد. دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود از پیمان تجاری منطقه‌ای با کشور‌های جنوب شرق آسیا خارج شد.

استراتژیست های ارشد آمریکایی ظهور چین را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می دانند و تلاش دارند با ایجاد اتحادها و ائتلاف ها، مانع از نفوذ گسترده پکن در شرق آسیا شوند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار