سفینه دارت ناسا چه ماموریتی دارد؟

تحقیقات جدید ناسا با پرتاب سفینه دارت به فضا به منظور برخورد عمدی این سفینه با یکی از سیارک ها و بررسی تغییرات مسیر آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،‌ به نقل از engadget، ناسا یکی از جالب‌ترین ماموریت‌های خود را انجام داد. تقریباً در ساعت ۱:۲۱ بامداد به وقت شرقی، یک موشک فالکون ۹ از اسپیس ایکس پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا با سفینه (DART) بلند شد. در حدود یک سال دیگر، ناسا تلاش خواهد کرد تا عمداً DART با یک سیارک ورودی برخورد کند تا ببیند آیا می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد یا خیر. دارت یک سفینه ۱۳۴۴ پوندی است که ۱۰ ماه آینده را در سفر بین سیارک‌ها واقع در ۶.۸ میلیون مایل از زمین با سرعت ۱۳۵۰۰ مایل در ساعت سپری می‌کند و در اکتبر ۲۰۲۲ به این هدف دست می‌یابد.

تست سفینه دارت

ماموریت دارت اولین ماموریتی است که به بررسی و نشان دادن یک روش انحراف سیارک با تغییر حرکت آنها در فضا از طریق برخورد جنبشی اختصاص داده شده است. این روش باعث می‌شود که دارت عمداً با یک سیارک هدف که هیچ تهدیدی برای زمین ندارد برخورد کند تا سرعت و مسیر آن تغییر کند. هدف دارت منظومه سیارکی دوتایی و نزدیک به زمین Didymos است که از «Didymos» با قطر تقریباً ۷۸۰ متر (۲۵۶۰ فوت) و کوچکتر به اندازه تقریباً ۱۶۰ متر (۵۳۰ فوت) تشکیل شده است.

دارت بر Dimorphos ضربه می‌زند تا مدار آن را در سیستم دوتایی تغییر دهد، و تیم تحقیقاتی نیز نتایج برخورد جنبشی دارت با Dimorphos را با شبیه سازی‌های کامپیوتری بسیار دقیق از برخورد جنبشی بر سیارک‌ها مقایسه خواهد کرد. این ماموریت، چگونگی به کارگیری دارت در سناریو‌های دفاعی سیاره‌ای آینده، همچنین میزان دقیق بودن شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و میزان رفتار یک سیارک واقعی را ارزیابی می‌کند.

ماموریت دارت

ایلان ماسک، بنیان گذار و مدیر عامل اسپیس ایکس در توییتر گفت که همه سیستم‌ها و آب و هوا برای پرتاب دفاع موشکی در مسیر بین سیاره‌ای خوب به نظر می‌رسند. ایده این ماموریت این است که ببینیم آیا یک فضاپیمای غول پیکر یک سیارک را از مسیر خود به سمت زمین می‌راند یا خیر، و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این سفینه منتخب ناسا، در یک رویداد جهانی خواهد بود. ناسا معتقد است که سیارک‌های مورد بحث تهدیدی برای زمین نیستند، زیرا می‌توان آن را از تلسکوپ‌های زمینی از روی زمین رصد کرد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار