باید طرح همه جانبه روابط برد - برد را با کشور‌ها طراحی کنیم

سرلشکر صفوی گفت: براساس یک فهم مشترک اطلاعاتی می‌توانیم با کشور‌ها طرح همه جانبه روابط مختلف را در قالب بازی برد-برد طراحی کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید یحیی صفوی رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام در نشست علمی سیاست همسایگی بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردی با شرکای منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.  

رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام همچنین معتفد است که ما با برخورداری از اطلاعات راهبردی می‌توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت منطقه و خودمان داشته باشیم و استراتژی ملی خودمان را با در نظر گرفتن مؤلفه‌های قدرت ملی و مصالح ملی و اقتضائات منطقه‌ای تنظیم کنیم. این راهبرد شامل سیاست خارجی، اقتصادی، فناوری‌های نوین، فرهنگی، رسانه‌ای و گردشگری و سایر ابعاد است.

او تاکید می‌کند که این امکان وجود دارد تا براساس یک فهم مشترک اطلاعاتی تا با کشور‌ها طرح همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قالب بازی برد-برد طراحی کنیم. البته ممکن است کشور‌ها در این مسیر در برخی از حوزه‌ها با هم تضاد منافع هم داشته باشند و این طبیعی است.

صفوی با بیان اینکه انعقاد پیمان عدم تعرض بین جمهوری اسلامی ایران و ١٥ کشور همسایه می‌تواند موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود، معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با پیگیری هوشمندانه سیاست امنیت جمعی و سیاست همسایگی می‌تواند با هر کدام از کشور‌های همسایه راهبرد همه جانبه تعریف کند و روابط سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، گردشگری، زیست محیطی و فرهنگی را با این کشور‌ها گسترش دهد.

این استاد جغرافیای سیاسی ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین ۱۴۲۴ شمسی را یکی از عوامل موثر در شرایط امروز جهان می‌داند.

او اعتقاد دارد ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایند‌های درونی و خارجی بازیگران تأثیرگذار است. وضعیت ژئوپلیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر کندو بدون توجه به ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبرد‌های پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.

رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام در بخشی دیگری از سخنانش مواردی از جمله تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشور‌های همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری‌های شانگ‌های و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان را فرصت‌هایی می‌داند که امکان تحقق آن با تقویت فرصت‌های اقتصاد ملی، گسترش روابط ایران و همسایگان وجود دارد.

همایش ملی ایران و همسایگان با دبیری علمی سیدجلال دهقانی فیروزآبادی و با مشارکت وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. اساتید و کارشناسان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی همایش به آدرس Ian.iiwfs.com مقالات خودشان را ارسال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار