نایب رئیس انجمن داروسازان ایران مطرح کرد؛

آموکسی سیلین و کوآموکسی کلاو پرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک‌ها در کشور

فاضلی گفت: ما در دنیا یکی از کشور‌هایی هستیم که بیشترین نرخ خودسرانه مصرف آنتی بیوتیک را داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی فاضلی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: سرانه نوشتن آنتی بیوتیک در نسخ ما از میانگین جهانی بیشتر است. حدود ۵۰ درصد نسخ ما شامل یک قلم آنتی بیوتیک است به طوری که سرانه مصرف به ۳۹ تا ۴۰ درصد رسیده، این در حالی است که کمتر از یک سوم نسخی که در جامعه نوشته می‌شود می‌تواند حاوی یک قلم آنتی بیوتیک باشد.

او یکی از دلایل افزایش مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در کشور را تجویز آن از سوی پزشک دانست و افزود: به دلیل تجویز و تشخیص پزشک مصرف آنتی بیوتیک در کشور افزایش یافته و از سوی دیگر نیز بیماران به صورت خودسرانه اقدام به تهیه آنتی‌بیوتیک از داروخانه‌ها می‌کنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه نوشتن آنتی بیوتیک در کشور ما بیش از حد نرمال است، ادامه داد: آنتی‌بیوتیک‌هایی در جامعه ما مصرف شده، هیچ وقت در نسخه پزشکی درج نشده و این موضوع نگران کننده است. افراد به صورت مستقیم و بدون نسخه اقدام به تهیه آنتی‌بیوتیک می‌کنند و متاسفانه آمار و اطلاعات دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

فاضلی با اشاره به اینکه آموکسی سیلین و کوآموکسی کلاو از پرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک‌های خوراکی در کشور ما هستند، گفت: ما در دنیا یکی از کشور‌هایی هستیم که بیشترین نرخ سرانه مصرف آنتی بیوتیک را داریم.

او با اشاره به اینکه ژلوفن، پروفن و یا خیلی از مسکن‌های دیگر در رده دارو‌های otc قرار می‌گیرند و لذا آنتی‌بیوتیکی نداریم که در رده دارو‌های otc باشد،  بیان کرد: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک می‌تواند مشکلاتی را برای دستگاه گوارشی ایجاد کند، در بلندمدت حتی می‌تواند سبب کاهش سیستم ایمنی بدن شود، حتی برخی از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند سبب مرگ مصرف کننده شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه بدن در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاومت ایجاد می‌کند، افزود: باکتری‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد به تدریج به آنتی‌بیوتیک مقاومت نشان می‌دهند و دیگر نمی‌توان از آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کرد، این در حالی است که ساخت آنتی بیوتیک سرعت کمی در دنیا دارد و در مقابل، مقاومت به آنتی بیوتیک زیاد شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار