پادکست تیزبین؛

از باز گشایی دوباره اداره پاسپورت توسط طالبان در کابل تا در خواست این گروه از سازمان ملل برای کمک های بیشتر

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

بازگشایی مجدد دفتر توزیع پاسپورت در کابل

قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت امور داخله طالبان گفته است، روند توزیع پاسپورت تا چند روز دیگر در کابل آغاز می‌شود. گفته می‌شود روند توزیع پاسپورت به سبب ازدحام زیاد متقاضیان پاسپورت و مشکل تخنیکی ماشین های بایومتریک در کابل، تا امر ثانی مسدود شده بود. با این حال مردم از حکومت طالبان می‌خواهند که این روند را به صورت الکترونیکی انجام دهند تا از ازدحام دوباره و مسدود سازی این ریاست جلوگیری شود.

نشست شورای امنیت درباره تحولات افغانستان 

دبورا لاینز، پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان به خبرنگاران در نیایورک گفت: افغانستانی ها نه تنها با زمستان سخت، بلکه با کمبود مواد غذایی و فروپاشی اقتصادی روبرو هستند. به گفته او، کمک های بشردوستانه ضروری است، زمان رو به اتمام است و کمک به افغانستان کافی نیست. وی می‌افزاید که طالبان می دانند برای دریافت کمک های بین المللی باید یک دولت ائتلافی تشکیل دهند و به زنان اجازه کار و تحصیل بدهند، اما این روند خیلی به کندی در افغانستان به پیش می‌رود .

وعده طالبان برای بازگشایی مکاتب

سهیل شاهین، نمایند معرفی شده از سوی طالبان به سازمان ملل در توییتی نوشت: "ما متعهد به ارائه آموزش برابر برای دختران و پسران در پرتو اصول اسلامی هستیم. ما خواهان دسترسی برابر برای پسران و دختران از مقطع ابتدایی تا عالی هستیم."

با این حال مردم در ولایات مختلف افغانستان نیز صدای خود را برای گشایش مکاتب بلند کرده اند. با وعده های مکرر طالبان اما گفته می‌شود مردم در بسا نقاط کشور از عملی نشدن این روند شکایت دارند. 

 شرایط جدید طالبان برای فعالیت رسانه ها در کشور

وزارت های اطلاعات و فرهنگ و امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان، در نشست مشورتی با مسئولین رسانه ها، شرایط جدیدی را برای فعالیت رسانه ها وضع کرد. در این شرط نامه گفته شده که محتوای رسانه ها برای نشر باید با قوانین اسلامی برابر باشد. گفته می‌شود بعد از تسلط طالبان بر افغانستان بیش از 60 درصد رسانه ها به دلیل عدم بودجه کافی و محدودیت اطلاعات متوقف گردیده است.

درخواست طالبان از جامعه جهانی برای مبارزه با مواد مخدر

طالبان خواستار کمک جامعه جهانی برای کشت جایگزین خشخاش شد.ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان از جامعه جهانی خواست به منظور جلوگیری از کشت خشخاش و مبارزه با مواد مخدر، یافتن جایگزین و کمک به کشاورزان، با این گروه همکاری کنند. این در حالیست که گزارش ها از افزایش زمین های تحت زرع خشخاش در ولایات مختلف این کشور حاکی است و مردم نیز از وضعیت کنونی و بیشتر شدن معتادین در سطح شهر نگرانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.