۷ ماه پس از دستور تولیت آستان قدس؛

سامان دهی اراضی رها شده آستان قدس رضوی همچنان بلاتکلیف است

در فروردین سال ۱۴۰۰ تولیت آستان قدس به بنیاد بهره وری موقوفات این نهاد دستور داد برای سامان‌دهی اراضی رها شده تدبیر‌های لازم را بیندیشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اراضی رها شده آستان قدس در حاشیه شهر مشهد و مشکلاتی که گاه برای مردم آن مناطق ایجاد شده است، گفت: گاهی این زمین‌های رها شده به محل‌هایی برای افراد بزهکار تبدیل می‌شود و مردم در این خصوص شکایت‌هایی دارند، بنیاد بهره‌وری موقوفات موظف است راهی برای سامان دهی و بهره‌وری از این زمین‌ها پیدا کند تا از رهگذر زمین‌های آستان قدس برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

او همچنین افزود: اراضی فراوانی در شهر‌ها داریم که بخش زیادی از آن بدون استفاده رها شده است، این موضوعات تبعات اجتماعی دارد و باید برای بهره‌وری از این زمین‌ها تدبیری مناسب اندیشیده شود.

همان طور که تولیت آستان قدس اشاره کردند، برخی از اراضی رها شده متعلق به این نهاد به پاتوق کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر تبدیل شده و مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است، از سوی دیگر با جذب سرمایه گذار و سامان دهی و تعیین تکلیف این اراضی می‌توان هم کمک شایانی به توسعه حرم و کیفیت زیارت کرد و هم عوایدش به دیگر آحاد جامعه برسد.


بیشتر بخوانید


اکنون هفت ماه پس از دستور تولیت آستان قدس به بررسی این موضوع و اقدامات انجام شده در راستای تعیین تکلیف اراضی رها شده آستان قدس در مشهد پرداختیم.

هدف؛ دیوار کشی و دادن شکل مناسب شهری به اراضی رها شده

مرتضی حقیقی معاون بهره وری املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: ما به این اراضی عنوان رها شده نمی‌دهیم بلکه نامش را «برنامه ریزی برای توسعه» می‌گذاریم. به این دلیل که این اراضی رها نشده، اطرافش دیوار کشی شده، می‌دانیم کجاست و برای آن‌ها پروانه هم گرفته ایم.

سامان دهی اراضی رها شده آستان قدس رضوی همچنان بلاتکلیف است

او افزود: این اراضی به عنوان بانک و سرمایه برای فعالیت‌های توسعه‌ای حرم مطهر است. متناسب با هزینه‌هایی که وجود دارد این قطعات واگذار و تبدیل به پروژه می‌شود و متناسب با آن فعالیت‌های حرم انجام می‌شود. مثلا برای آزادسازی املاک پیرامون و ساخت صحن جامع رضوی، منابع مالی مورد نیاز از همین موقوفات هزینه شده است. در واقع ما باید در یک برنامه زمان بندی برای سامان دهی و بهره برداری این‌ها اقدام کنیم. برنامه بعضی هایشان ممکن است طولانی مدت‌تر شود، چون ما الان نمی‌توانیم همه موقوفات را واگذار و از منابعش استفاده کنیم بنابراین هدف ما حفظ و حراست، دیوارگذاری و دادن شکل مناسب شهری به این اراضی است.

معاون بهره وری املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: یگان حفاظت آستان قدس هم به صورت کامل برای سرکشی و نگهداری اراضی اقدام می‌کنند، اما گاهی در بعضی مکان‌ها مشکلاتی پیش می‌آید که افراد کارتن خوابی به آن جا می‌روند که بلافاصله مقابله می‌شود.

حقیقی در پاسخ به این سوال که اگر با جمع شدن این افراد مقابله می‌شود پس چرا همچنان شاهد حضور این افراد در اراضی هستیم، بیان کرد: آستان قدس معتادان را جمع آوری نکرده است. ما دیوار می‌کشیم، اما معتادان از بالای دیوار می‌روند و جمع آوری آن‌ها با دستگاه اجرایی است، چون ما که نمی‌توانیم معتادان را جمع آوری کنیم. ما دیوار می‌کشیم که نیایند، اما وقتی از بالای دیوار می‌روند چه کار کنیم؟ درست مانند این است که وقتی شما سر کار می‌روید، در منزل تان را قفل و دزدگیر هم نصب می‌کنید، اما اگر کسی وارد منزل شما شود، تقصیر شماست؟»

او درباره اتمام طرح سامان دهی تصریح کرد: اگر تعریف سامان دهی را این بگذاریم که بخشی حفظ، نگهداری و دیوار کشی می‌شود که این کار یک تا دو سال به طول می‌انجامد، اما اگر منظور این است که همه این‌ها ساخته و تبدیل به پروژه شود، چنین نیست و متناسب با نیاز باید این کار را بکنیم. به هر حال این سرمایه‌ای است در اختیار ما که نمی‌توانیم برای تمام آن چنین کاری کنیم بلکه باید در چارچوب زمان به طور متناسبی استفاده شود.

سامان دهی اراضی رها شده آستان قدس رضوی همچنان بلاتکلیف است

مسئولان آستان قدس آمار اراضی رها شده را اعلام نمی‌کنند

با این حال معاون بهره وری املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی درباره میزان اراضی رها شده آماری را اعلام نمی‌کند.

معاون بهره وری املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در پاسخ به سوال ما مبنی بر میزان اراضی رها شده آستان قدس در مشهد و خراسان رضوی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم آماری بدهیم چرا که با حراست مشورت کردم و کلی عرض می‌کنم، اما تفکیکی نمی‌توانیم آمار بدهیم. مشهد ۴۳ درصد عرصه موقوفاتی آستان قدس دارد، اما تمام آن متعلق به ما نیست چرا که در سال‌های متفاوتی حقوقات آن واگذار شده است. ولی از لحاظ پهنه موقوفاتی ۴۰ درصد مشهد عرصه آستان قدس است.

حقیقی اظهار کرد:کاربری این موقوفات تجاری، مسکونی و خدماتی است که مطابق با طرح تفصیلی هم کاربری ما تنظیم می‌شود. تقریبا زیر ۴۰ درصد از خدمات ما انتفاعی و ۶۰ درصد هم به صورت غیر انتفاعی در اختیار خدمات شهری است. یعنی ۶۰ درصد خدمات شهری مثل پارک‌ها، خیابان ها، معابر، بیمارستان ها، دانشگاه‌ها و... را موقوفه تامین می‌کند و تمام این‌ها زمین هایش متعلق به آستان قدس است.

او در پاسخ به این سوال که کاربری موقوفات را با ذکر درصد بیان کنید، افزود: من آمار جزئی ندارم و همین‌ها کلی است.

اخذ یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع پروانه ساختمانی برای اراضی رها شده بزرگ مقیاس

معاون بهره وری املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی درباره جزئیات سامان دهی این اراضی ادامه داد: حدود ۲۷ قطعه بزرگ مقیاس شناسایی شد و در برنامه کاری ما قرار گرفت. ما با همکاری شهرداری برای این اراضی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع پروانه ساختمانی گرفتیم که تبدیل به مجموعه‌های مسکونی و خدماتی شود. به این دلیل که آستان قدس به تنهایی توان ساخت این‌ها را ندارد، قرار است با مشارکت بخش خصوصی این فعالیت را انجام دهیم. دو پروژه از این موارد یکی در خیابان موسوی قوچانی و یکی هم در بولوار جانباز است که قرارداد یکی از این‌ها تنظیم و ابلاغ شده و یکی هم در شرف انعقاد قرارداد است بنابراین، چون مساحت زیاد است در یک برنامه زمانی سه ساله این‌ها تبدیل به پروژه‌هایی می‌شود که کار ساخت و سازش انجام می‌شود.

حقیقی بیان کرد: در واقع آورده موقوفات، زمین و پروانه است و ساخت را بخش خصوصی انجام می‌دهد. فکر می‌کنم کل همین دو پروژه حدود ۴ هزار میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شود. از طرفی خود همین ساخت و ساز هم باعث ایجاد اشتغال و توسعه شهری و هم از منظر شهری که حالت نابه سامانی داشت، خارج می‌شود.

او درباره زمان شروع این فعالیت‌ها تصریح کرد: بلافاصله بعد از دستور تولیت ما کار را شروع کردیم، جلسات مکرر با شهرداری داشتیم و الان به جایی رسیدیم که قرارداد پروژه موسوی قوچانی انجام شد و عمده کاربرد این دو پروژه مسکونی است. این موقوفات منفعتی است که اگر هم ساخته شود طبق شرایط باید واگذار شود.

تنظیم قرارداد مشارکت حدود ۵۴۰ مورد واحد مسکونی

معاون بهره وری املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی درباره متقاضیان این اراضی تاکید کرد:ما این‌ها را در سایت سرمایه گذاری آستان قدس عرضه کردیم. ۴۶ قطعه از این اراضی که زیر هزار متر و در محل به عنوان اراضی رها شده بوده، در ظرف همین شش ماه قراردادش بسته شده که قرارداد مشارکت حدود ۵۴۰ مورد واحد مسکونی در مناطق ۱، ۲، ۸ و ۱۱ است. به طور کلی همان دو پروژه مذکور، بزرگ مقیاس و بقیه زیر هزار متر بوده اند.

در راستای دستور تولیت از اول سال تاکنون ما ۴۶ قطعه را قرارداد بستیم، اما دو قطعه موسوی قوچانی و جانباز مقیاس بزرگ تری دارد.

راه و شهرسازی هم آماری نداد

در ادامه برای اطلاع از میزان اراضی رها شده آستان قدس و کاربری‌های آن با بهاره بزرگمهر، معاون اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی صحبت کردیم که وی نیز اعلام کرد آماری در این باره ندارد

منبع: خراسان

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۳۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
سازماندهی این زمین های رها شده ضروری است