گفت و گو بنیان خانواده را تقویت می‎کند/ «حرف و گفت» پویش روابط خانوادگی سالم

روانشناس بوشهری گفت: گفت و گو نقش پررنگی در ایجاد آرامش، افزایش اعتماد متقابل، تامین نیاز‌های مادی و معنوی و در نهایت تقویت بنیان خانواده دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر فاطمه اکبری زاده مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: سیمای خشونت خانگی در ایران و افزایش خشونت‌های روانی، افزایش خشونت‌های اجتماعی و کاهش بردباری در روابط افراد، باعث بالا رفتن میزان تنش و استرس در جامعه و خانواده شده است.

او با تاکید بر اهمیت نهاد خانواده و مدرسه، عنوان کرد: به‌طورکلی ارتباط مبتنی بر گفت‌وگو است که در آن کلمه، سخن و تفکر بین افراد خانواده ردوبدل می‌شود. چنین ارتباطی به همه اعضای خانواده کمک می‌کند تا در جست‌وجویی مشترک، خلاقانه و همدلانه برای فهم و شناخت محیط زندگی خویش تلاش کنند.

این مسئول بهداشتی ادامه داد: تشویق افراد به گفت‌وگو و بیان احساسات و افکارشان باعث می‌شود تا احساس بهتری به خود داشته باشند و در حل مساله قوی‌تر عمل کنند.

اکبری‌زاده با اشاره به اهمیت گفت‌وشنود میان همسران، عنوان کرد: یکی از دلایل مهم افزایش شتابان طلاق‌های حقوقی و عاطفی، ناآگاهی همسران از مفهوم، کارکرد‌ها و مهارت‌های ابراز علاقه به یکدیگر است؛ که نقش پررنگی در ایجاد آرامش، افزایش اعتماد متقابل، تامین نیاز‌های مادی و معنوی و در نهایت تقویت بنیان خانواده دارد.

او بیان کرد: ابراز علاقه باعث آرامش جسم و روح می‌شود و عاملی مؤثر برای جلوگیری از طلاق عاطفی در خانواده است.


بیشتر بخوانید


مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: حالا وزارت بهداشت برای تمرکز بیشتر بر اهمیت گفت و گو، پویشی با عنوان «حرف و گفت» به راه انداخته که شامل ۷ محور است. این پویش در ۷ روز از اول تا هفتم آذر از طریق رسانه ملی و فضای مجازی و در مراکز و خانه‌های بهداشت اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم به مردم داده خواهد شد.

اکبری‌زاده بیان کرد: محورهای پویش «حرف و گفت» به قرار زیر است:
۱. خانواده گفت‌وگومحور: هم بگوییم، هم بشنویم.
۲. خانواده خشونت‌پرهیز: اختلافات را حل کنیم.
۳. خانواده ساختارمند: جایگاه خود را در خانواده بیابیم.
۴. خانواده حمایت‌گر: نردبان رشد یکدیگر شویم.
۵. خانواده همدل: همدیگر را درک کنیم
۶. خانواده همراه: همیشه کنار یکدیگر باشیم.
۷. اوقاتی برای خانواده: با یکدیگر وقت بگذرانیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.