رشد ۵ برابری صادرات محصولات صنایع‌دستی گیلان

صادرات محصولات صنایع‌دستی گیلان، یکسال پس از ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد ۵ برابر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرزاد رشیدی، معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گیلان گفت: ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادرشب‌بافی، به عنوان چهاردهمین اثر جهانی صنایع‌دستی ایران، تاثیر بسزایی در ایجاد برندینگ بین‌المللی صنایع‌دستی تولید شده در منطقه جغرافیایی استان گیلان داشته است.

او افزود: صادرات محصولات صنایع‌دستی استان گیلان، بنابر آمار‌های رسمی گمرک کشور بدون در نظر گرفتن آمار چمدانی در سال ۱۳۹۸ معادل ۱.۷ میلیون دلار بوده، که در سال ۱۳۹۹ به عدد ۹.۵ میلیون دلار رسیده است و این نشان‌دهنده جهش ۵ برابری صادرات صنایع‌دستی گیلان با وجود چالش‌های تحریم‌های ظالمانه و همچنین بیماری منحوس کرونا است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گیلان گفت: پس از ثبت جهانی تنها صادرات محصولات رشته‌هایی که ثبت جهانی می‌شوند افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه آمار محصولات دیگر رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و حتی رشته‌هایی که در بازار به (صنایع‌دستی) شناخته می‌شوند نیز در بازار‌های جهانی افزایش می‌یابد.

فرزاد رشیدی افزود: معاونت صنایع‌دستی استان گیلان در سال گذشته تلاش کرده است، تا با اتخاذ رویکرد کلان و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و دغدغه‌مندان حوزه فرهنگی استان زمینه رشد زیرساختی تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی فاخر گیلانی را فراهم کند.

او با تأکید بر تسهیل‌گری جهت کاهش تعرفه‌های گمرکی به منظور افزایش بیشتر میزان صادرات این محصولات، تصریح کرد: در تلاشیم بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، محصولات فاخر صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گیلان در فهرست تعرفه کشور‌های منطقه اوراسیا و روسیه برای کشور‌های مشترک المنافع قرار بگیرد، که در صورت تحقق این امر، زمینه بیشتری جهت رقابتی شدن برای محصولات صنایع‌دستی گیلان در بازار‌های جهانی فراهم خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.