معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی:

حمایت‌های یارانه‌ای از صنایع کوچک، ۱۷ برابر شده است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: اعتبارات در بخش حمایت‌های یارانه‌ای از واحد‌های صنعتی خرد از ابتدای سال تاکنون ۱۷ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، محمد احسانی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در سومین نشست تخصصی تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک که با حضور تجار و صنعتگران و صاحبان سرمایه از کشور افغانستان و ایران گفت: با توجه به اهمیت روابط تجاری با کشور‌های همسایه در راستای توسعه صادرات غیرنفتی از ابتدای سال اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

او افزود: میزان حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی از واحد‌های صنعتی کوچک در سال گذشته ۱۵ تا ۳۰ درصد بوده، اما با افزایش اعتبارات در این بخش طی سال جاری این حمایت‌ها به ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی از جمله حمایت‌های این شرکت از صنایع خرد و کوچک را کمک به ثبت برند، بازدید‌های میدانی برای شناسایی بازار محصولات صادراتی، تامین هزینه خرید دفتر و انبار و سردخانه در کشور‌های هدف صادراتی، هزینه‌های ورود به فهرست واحد‌های صنعتی معتبر در کشور‌های دیگر، خرید اسناد مناقصه، تهیه کاتالوگ به زبان انگلیسی، کمک هزینه تبلیغات شهری و رسانه ای، اخذ غرفه در نمایشگاه‌های خارجی یا بازدید از آنها، پذیرش هیات‌های خارجی برای بازدید از نمایشگاه‌های داخلی برشمرد.

احسانی بیان کرد: برای توسعه تبادلات تجاری با کشور‌های همسایه، امسال منطقه بندی از سوی سازمان صنایع کوچک بین استان‌های مختلف انجام گرفت که خراسان رضوی موظف به متمرکز شدن روی بازار کشور افغانستان و افزایش مراودات تجاری با ان کشور شد.

او به اشتراکات زبانی و فرهنگی فراوان بین ایران و افغانستان و اهمیت حفظ بازار ان کشور برای ایرانی‌ها اشاره و تصریح کرد: مردم افغانستان سختکوش و مظلوم هستند که امید است هر چه سریعتر مشکلات داخلی افغانستان برطرف شود و به واسطه حضور دوستان در تشکل‌های آن کشور، بتوان تضمین لازم برای حفظ سرمایه تجار و تولیدکنندگان ایرانی در افغانستان را فراهم کرد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تاکید کرد: حفظ مزیت‌های صادرات به کشور افغانستان با توجه به تحولاتی که در مدیریت آن کشور بوجود آمده و طالبان در راس قدرت قرار گرفته اند، بستگی به سیاست‌های حاکمیت فعلی آن کشور دارد.


بیشتر بخوانید


احسانی اظهار کرد: در چند سال اخیر تولید کالا‌های صنعتی افغانستان رشد خوبی داشته است، اما همچنان در تامین مواد اولیه و برخی کالا‌های صنعتی نیازمند به کمک ایران هستند، ایران هم در مقابل به یک سری از کالا‌های افغانستان نیاز دارد.

او افزود: در این استان همانند گذشته تعاملات با افغانستان در تامین مواد اولیه و ماشین آلات ادامه خواهد یافت و حتی مشاورین این استان در حوزه ارایه خدمات فنی و مهندسی آماده همکاری با آن کشور و توسعه اقدامات خود در این زمینه هستند.

مهدی تقوایی مدیر کل دفتر اشتغال و سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست، ارتباطات انسانی بین مردم ایران و افغانستان و حفظ ارتباطات تجاری با این کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: تلاش خراسان رضوی براساس سیاست‌های ملی تسهیل فرآیند‌ها برای جذب سرمایه گذاران افغانستانی در استان است.

او با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه افزود: استاندار خراسان رضوی در هفته‌های اخیر چند مرتبه به افغانستان سفر کرده اند تا بستر‌های حفظ ارتباطات تجاری با آن کشور فراهم شود، ضمن اینکه خراسان رضوی برای جذب سرمایه گذاران افغانستانی تمام حمایت‌های لازم را در نظر گرفته است.

 مدیر کل دفتر اشتغال و سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران ایجاد و تلاش فراوانی انجام گرفته تا بتوان فرآیند ثبت شرکت‌های خارجی را در کمترین زمان ممکن در خراسان رضوی انجام داد.

تقوایی بیان کرد: هم اینک از طریق پنجره واحد فیزیکی کسب و کار مستقر در ساختمان ساپکو مشهد که نمایندگان همه سازمان‌های مجوز دهنده در آن مستقر هستند، در کمتر از ۱۰ دقیقه یک شرکت خارجی در استان به ثبت می‌رسد.

او تصریح کرد: با پیگیری‌های این استان سقف سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری به منظور صدور مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها به ۱۵۰ هزار دلار کاهش می‌یابد.

او تسهیل فرآیند‌ها در ثبت دفتر صادراتی توسط سرمایه گذاران افغانستانی، تسهیل تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون و فرآیند‌های مربوط به کسب و کار در خراسان رضوی را از بستر‌هایی برشمرد که برای جذب سرمایه گذاران خارجی در استان مهیا شده است.

اتنهای پیام//ف.ح.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.