بسته برترین‌های فناوری و فضا؛

از گردش مالی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان تا اما و اگرهای هوشمندسازی حمل و نقل شهری

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «اختلالات مغزی ناشی از جهش ژنی آلزایمر»، «فعالیت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نفت و انرژی»، «اینترنت نسل ۵؛ زیرساختی برای هوشمند کردن حمل و نقل پیشرفته» و «گردش مالی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان برای کشور» همراه بود.

اختلالات مغزی ناشی از جهش ژنی آلزایمر

بر اساس یک مطالعه در حوزه رادیولوژی، یکپارچگی ساختاری ماده سفید مغز که با تکنیک MRI پیشرفته اندازه گیری می‌شود، در افراد عادی از نظر شناختی که دارای جهش ژنتیکی مرتبط با بیماری آلزایمر هستند، کمتر از دیگرافراد (غیرحامل) است.

محققان معتقدند این یافته‌ها نوید تکنیک‌های تصویربرداری گسترده‌ای را می‌دهد که به درک تغییرات ساختاری اولیه در مغز قبل از آشکار شدن علائم زوال عقل کمک می‌کند.

افرادی که دارای جهش بیماری اتوزومی غالب آلزایمر (ADAD) هستند بخصوص آمریکایی‌ها، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر خواهند بود. این جهش با تجمع پروتئین غیر طبیعی به نام آمیلوئید بتا در مغز مرتبط است که بر ماده خاکستری و ماده سفید حامل سیگنال تأثیر می‌گذارد.

فعالیت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نفت و انرژی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب فعال در حوزه نفت، گاز و انرژی، با بیان این‌که شرکت‌های دانش بنیان اکنون به بلوغی رسیده اند که می‌توانند مهم‌ترین نیاز‌های صنایع بزرگ را تامین کنند، افزود: یکی از کار‌هایی که در سال‌های اخیر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و به طور جدی حمایت می‌شود، ایجاد امکانات و حمایت از ساخت نخستین بار است. یعنی اگر تجهیزی قرار باشد برای بار نخست در صنعت نفت استفاده شود می‌تواند تا ۳۰۰ میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات دریافت کند.

اینترنت نسل ۵؛ زیرساختی برای هوشمند کردن حمل و نقل پیشرفته

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با اشاره به استفاده از اینترنت نسل پنج در حمل و نقل‌های هوشمند اظهار کرد: در هوشمند سازی حمل و نقل باید خودرو‌ها بایکدیگر اتصال داشته باشند و برخی اطلاعات را مانند کنترل ترافیک با یکدیگر تبادل همچنین برخی اطلاعات را از محیط دریافت کنند.

او افزود: اطلاعات گرفتن حمل و نقل هوشمند از محیط به این معناست که هنگام رانندگی، به کمک نقشه‌ای که روی سیستم خودرو نصب شده است، اطلاعات محیط بیرون اعم از کتابخانه، فروشگاه، مدرسه و ... را در اختیار راننده قرار دهد. برای انجام این خدمات به راننده و خودرو، کشور به اینترنت با پهنای باند، یعنی اینترنت نسل ۵ احتیاج دارد تا بتواند در تردد‌های زیاد پاسخگوی خوبی برای انجام کار‌های روزمره افراد باشد.

لزوم طراحی پایان نامه ها بر اساس نیاز کشور

حسین سالاریه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به طراحی پایان نامه ها بر اساس نیاز کشور اظهار کرد: یکی از بزرگترین نقطه ضعف مربوط به وزارت علوم موضوع مساله محوری است و پژوهش های مختلف در دنیا انجام می شود ولی در کشورمان انجام نشده است. باید پایان نامه های کشور بر اساس نیاز های کشور طراح شود ولی در کار تیمی ضعیف هستیم.

او ادامه داد: بحث نامهربانی نسبت به نخبگان عامل های درونی و بیرونی دارد که نخبه باید توسط استاد هدایت شود. عوامل بیرونی در اختیار خودمان است به طوری که فارغ التحصیلی دانشجویان را مقاله تعیین می کنیم که این به خودی خود کافی نیست و ناخودآگاه دانشجو به مسیری هدایت می شود که یک پژوهشی صرفا کشور را انجام دهد که نیاز کشور را مرتفع نکرده است.

سالاریه بیان کرد: صنعت ما باید خود کفا بوده و وارداتی نباشد که می توان با استفاده از آموزشی و پژوهشی مناسب این کار انجام شدنی است باید علاوه بر سیستم های آموزشی و پژوهشی باید سایر نهادها و قسمت ها نیز ارتقا پیدا کند تا نیاز کشور برطرف شود.

کاتالیست‌های ایرانی عامل تعطیل نشدن واحد‌های فولادی

فیض الله زاده مدیر تولید یک شرکت دانش بنیان حوزه نفت و گاز گفت: شرکت دانش بنیان ما با بیش از ۱۵ سال سابقه در حال تولید کاتالیست‌های صنایع فولادی و پتروشیمی است که علاوه بر شرکت‌های تراکتور سازی، شرکت‌هایی که در حوزه ساخت قطعات خاص فلزی فعالیت دارند نیز هم از کاتالیست‌های ما استفاده می‌کنند.

او افزود: کاتالیست مهم‌ترین قسمت مورد استفاده در صنایع فولادی و پالایشگاهی است که ما در این زمینه در  تحریم هستیم و باتوجه به اینکه این تحریم‌ها به شدت بر واردات کاتالیست تاثیرگذار است، شرکت‌هایی که در این زمینه فعال بودند نیز دیگر فعالیتی ندارند بدون کاتالیست، واحد‌های فولادی تا ۱۰۰ درصد و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی تا ۶۰ درصد تعطیل می‌شوند.

فناوری جدیدی در کشور که کسب و کار های نوپا را توسعه می‌دهد

علی رسولی مدیر توسعه کسب وکار‌های نوپای مرکز همگرا اظهار کرد: فناوری همگرا یک حوزه جدید در کشور است و غرفه‌هایی که به صورت همگرا هستند را شناسایی کرده و فرصت‌هایی را به شرکت‌ها و استارت آپ‌هایی که در این راستا و دراین حوزه فعالیت می‌کنند می‌دهیم تا خدمات خود را به خوبی ارائه دهند.

او افزود: یکی از راه‌هایی که بشود فناوران را شناسایی کرد و دسترسی پیدا کرد به دانشجویان داخل دانشگاه و اساتید هیئت علمی و آن پتانسیل‌هایی که در مجموعه‌های علمی تحقیقاتی مثل پژوهشگاه‌ها وجود دارد و نهفته است، دو جنبه دارد یکی معرفی فرست‌ها و دیگری یافتن نیرو‌هایی کار آمد و دست‌آورد‌هایی مرتبط با پتانسیل‌های رویداد‌ها است.

مدیر توسعه کسب وکار‌های نوپای مرکز همگرا گفت: معمولا در فضا‌های فناورانه سخت که در حال حاضر در کشور کار می‌شود در بخشی از آن دولت در پیشبرد این حوزه نقش خوبی را ایفا می‌کند مثل سرمایه گذاری‌های خطر پذیر و حمایت‌هایی که در قالب گرنت انجام می‌شود. هرچقدر استارت آپ‌های این حوزه بزرگ می‌شوند و محصول و کسب و کار خود را توسعه می‌دهند، نیاز به حمایت‌هایی از جنس سرمایه گذاری دارند که در این قسمت دولت می‌تواند با ارائه تصحیلات به این فناوران کمک کند.

پروژه هوشمند سازی حمل و نقل شهری کلید می‌خورد

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته هدف توسعه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند شهری  با اشاره به نوسازی حمل و نقل‌های شهری اظهار کرد: در بحث نوسازی حمل و نقل‌های شهری از جمله اتوبوسرانی پیشرفت چشمگیری داشته ایم و در نوسازی ناوگان حمل و نقل طرح‌هایی در دست پیاده سازی است ۱۸ مرکز توسعه حمل و نقل هوایی و زمینی از جمله اتوبوس‌ها را در کشور راه اندازی کردیم و در نظر داریم در این ستاد  با انتقاد این تفاهم نامه حمل و نقل‌های فضایی را توسعه دهیم.

منطقی افزود: در زمینه هوشمند سازی حمل و نقل‌های شهری بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در حوزه‌های حمل و نقل‌های زمینی، هوایی و دریایی برنامه‌هایی در دست کار دارد و امید واریم طی سال‌های آینده این برنامه‌ها را اجرایی کند امضا این تفاهم نامه همکاری بین ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور می‌تواند در همه زمینه‌های حمل و نقل برای کشور یک پیشرفت و کمک محسوب شود  یک پروژه هوشمند سازی حمل و نقل شهری در ساری عملیاتی شده که این تفاهم نامه می‌تواند آن را تکمیل کند.

افزایش نرخ گاز قیمت محصولات ریخته گری را بالا برده است

آرمان امیرسلیمانی عامل توسعه خوشه ریخته گری استان تهران اظهار کرد: سوخت گاز به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تولید قطعات ریخته گری در کوره‌های ذوب با گاز شهری به کار می‌رود که برای تولید انواع قطعات چدنی (خاکستری، نشکن) و همچنین انواع آلیاژ‌های مختلف غیرآهنی از قبیل آلومینیم، آلیاژ‌های پایه مس (برنج و برنز) آلیاژ‌های روی استفاده می  شود لذا تامین و تعرفه قیمت آن از اساسی‌ترین عوامل موثر بر قیمت تمام شده محصولات ریختگی است.

او افزود: باتوجه به اعلام تعرفه قیمت گاز صنعتی در سالیان گذشته، همواره واحد‌های ریخته گری، تاثیر قیمت گاز را در قیمت نهایی محصول لحاظ می‌کردند، اما از ابتدای سال ۱۳۹۹ با تغییر تعرفه قیمت گاز برای واحد‌های چدن ریزی، از ۱۰۰۰ ریال به قیمت پایه گاز برای صنایع فولادی به میزان ۲۶۰۰ ریال واحد‌های درگیر تولید با مشکلاتی مواجه شدند.

گردش مالی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان برای کشور

پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع‌های خلاق معاونت علمی و ریاست جمهوری با اشاره به زیست بوم فناوری و نوآوری اظهار کرد: امروزه به لطف زیست بوم فناوری و نوآوری رتبه ۶۰ را در حوزه زیست بوم فناوری و نوآوری داریم.

او  با اشاره به اقداماتی که در این زیست بوم انجام می‌شود گفت: توانمند سازی نیروی انسانی، تقویت سرمایه انسانی، توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، خلق راه حل‌های فناورانه برای رفع مشکلات کشور و ارتقا نظام تامین مالی از جمله اقدامات است.

کرمی ادامه داد: در این زیست بوم حدود ۱ میلیون متر مربع پهنه‌های نوآوری و فناور، حدود ۶ هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان، هزار و ۴۰۰ شرکت خلاق و نوآور وجود دارد و برای  ۳۵۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه علوم و فناوری‌های مختلف به صورت مستقیم اشتغال زایی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.