دبیر هفته کتاب خبر داد:

اختصاص اعتبار به کتابفروشی‌های کم برخوردار

علی رمضانی از اختصاص اعتبار به کتابفروشی‌های کم برخوردار خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی رمضانی، دبیر هفته کتاب درباره طرح پاییزه کتاب در دیدار معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران بیان کرد: امروز با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعدادی از کتابفروشی‌ها سر زدیم و  بنا داریم در طرح پاییزه کتاب یارانه به نحو متفاوتی به دست مخاطبان برسد.

رمضانی افزود: بیش از ۹۷۰ کتابفروشی در طرح پاییزه ثبت نام کردند؛ اگر یک کتابفروشی‌ جامانده باشد با توجه به اتمام زمان ثبت نام در طرح می‌تواند به شرط اینکه در مراکز استان‌ها نباشد در طرح ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم به کتابفروشی‌ها در مناطق کم برخوردار اعتبار بدهیم اما ممکن است میزان یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی‌های بزرگ زیاد نباشد.

دبیر هفته کتاب با اشاره به این که بنای ما بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی استانی است ابراز کرد: به دنبال عدالت دسترسی به تمام ناشران و باز توزیع یارانه ها هستیم.

رمضانی عنوان کرد: در نمایشگاه های مجازی، جنبه فرعی نمایشگاه که برگزاری نشست‌ها بود به بخش اصلی نمایشگاه مجازی کتاب تبدیل می شود.

وی افزود: نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان نیمه دوم آذر ماه برگزار می شود.

در ادامه این مراسم یاسر احمدوند درباره تامین کاغذ مورد نیاز نشر اظهار کرد: کارگروه کاغذ در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است و تولید کاغذ را با همکاری وزارت صمت پیگیری می‌کنیم؛ در مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کاغذ اختصاص یافته بود که این موارد به اضافه کاغذ‌هایی که در کشور بود به ناشران اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در دنیا کتاب‌های دیجیتال، جایگزین کتاب‌های کاغذی نمی‌شود. در کشور ما هم تعداد استفاده از کتاب‌های الکترونیک زیاد نیست.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه افزود: در صورتی که شرایط شیوع کرونا اجازه دهد، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نمایشگاه فیزیکی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می‌شود؛ بازدید از مصلای تهران و ظرفیت‌های دیگر شهری از جمله شهر آفتاب بررسی می‌شود که در همین راستا فردا با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مصلای تهران و شهر آفتاب بازدید می‌کنیم؛ هنوز برپایی این رویداد. ادبی نهایی نشده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد درباره یارانه حوزه نشر بیان کرد: باید یارانه در مسیر درست و برای محتوای سالم استفاده شود. فلسفه دادن یارانه به این بخش کمک به حیات نشر نیست. با این دید نباید به یارانه کتاب نگاه شود که گویی منجی نشر است. از سوی دیگر یارانه اختصاص یافته به آن کافی نیست.

در این مراسم محمد اللهیاری، مدیر اداره توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه مدیر دفتر ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر به محتواست ابراز کرد: کمتر به کتاب سازی در حوزه کتاب پرداختیم؛ شاهد هستیم کتاب‌هایی منتشر می‌شود که همکاران ما تشخیص بر کتاب سازی بودن آن می دهند؛ قطعا ناشران حرفه ای این کتاب ها را منتشر نمی کنند اداره کتاب در زمینه ترجمه های موازی تلاش می کند به تقدم و تاخر کتاب های ترجمه شده توجه کند؛ در زمینه پایان نامه‌های دانشگاهی هم نرم افزاری برای تشخیص کتاب سازی بودن آن پیش بینی شده است.

در حال تکمیل...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار