احتمال قرنطینه شدن دهلی نو در پی آلودگی شدید هوا

در پی شدت گرفتن آلودگی هوا در هند، مقامات این کشور قرنطینه پایتخت را مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتد پرس، در پی پوشیده شدن دود و مه غلیظ بر فراز دهلی نو، پایتخت هند و ایالت‌های مجاور آن، مقامات این کشور هم اکنون در حال بررسی اعمال یک قرنطینه در جهت تلاش برای کاهش سطح خطرناک آلودگی هوا هستند.

بر اساس این گزارش، مقامات هند روز چهارشنبه مدارس را به مدتی نامعلوم تعطیل کردند؛ همچنانکه برخی از کارخانه‌های سوخت زغال‌سنگ را برای کمک به محدود ساختن بحران تعطیل کردند. این در حالی است که دهلی نو بیش از ۲۰ میلیون ساکن دارد و به شدت وابسته به زغال‌سنگ است؛ به طوری که ۷۰ درصد برق این کشور به وسیله زغال سنگ تولید می‌شود.

بنابر اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، ذرات خطرناک در هوای دهلی نو روز چهارشنبه به هفت برابر حد مجاز رسید و در برخی از مناطق این شهر تا ۳۰۰ میکروگرم در متر مربع بالا رفت. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی سطح مجاز را ۲۵ میکروگرم اعلام کرده است.

هنوز مشخص نیست که این قرنطینه چقدر گسترده خواهد بود. همچنین علاوه بر بسته شدن مدارس، کمیسیون مدیریت کیفیت هوای هند دستور داده است تا ساخت و ساز‌ها تا تاریخ ۲۱ نوامبر متوقف شده و کامیون‌هایی که کالا‌های غیر ضروری را حمل می‌کنند، اجازه حق مسافرت را نخواهند داشت.

این اقدامات در حالی انجام می‌گیرد که برخی کارشناسان بر این باورند که قرنطینه تأثیر اندکی بر کنترل آلودگی هوا دارد و بجای آن، در مسأله اقتصاد اختلال ایجاد کرده و به زندگی میلیون‌ها نفر آسیب وارد می‌سازد.

مدیر اجرایی «مرکز علم و محیط زیست» که یک موسسه تحقیقاتی در دهلی نو است، در این باره گفت: این، راه حلی نیست که ما به دنبال آن هستیم؛ زیرا این کار تا حد زیادی مختل کننده است. ما باید این مسأله را در نظر داشته باشیم که اقتصاد همچنان تحت فشاراست و افراد فقیر در خطر قرار دارند.

از سوی دیگر، ساکنان دهلی نو می‌گویند دولت به اندازه کافی در این زمینه اقدام نکرده است. یکی از مغازه داران دهلی نو در این باره می‌گوید مقامات می‌بایستی قوانین سخت تری را برای محدود کردن استفاده ازخودرو وضع کنند و تعطیل کردن شهر، به آلودگی هوا پایان نخواهد داد.

این در حالی است که کارشناسان نیز می‌گویند انجام چنین اقدامات اضطراری در طولانی مدت مفید نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار