چرا تغییر سرفصل دروس دانشگاهی اهمیت دارد؟

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره اهمیت تغییر سرفصل دروس دانشگاهی توضیحاتی را ارائه کرد.

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره اهمیت تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاهی اظهار کرد: اکثر برنامه‌های درسی و حتی رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ایران کهنه و قدیمی هستند و با نیاز‌ها و تحولات جامعه تناسب ندارند.

او افزود: تغییر و تحول در برنامه‌های درسی و رشته‌های تحصیلی دانشگاهی ضرورت است و خیلی از متخصصان جامعه و کارشناسان علوم تربیتی و آموزش عالی و روسا و استادان دانشگاه‌ها هم به این موضوع واقع هستند و سال هاست که این مسئله در حال مطرح شدن است تا برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها بروز و بازنگری شوند و تغییر یابند.

مهدی تصریح کرد: اصولا برنامه‌های درسی باید به صورت مستمر همسو با تغییر و تحولات محیطی و حتی تغییرات فناوری در جامعه بروز شوند. به عنوان مثال، وقتی از فضای مجازی می‌توانیم استفاده کنیم و دروس را به صورت آنلاین و در شبکه الکترونیکی عرضه کنیم، قطعا این برنامه‌های درسی شاید پاسخگوی نوع یاددهی و یادگیری و روش‌های مجازی نباشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: باید برنامه‌های دانشگاهی مطابق با تغییرات صنعت، نظام بانکداری، تولید، خدمات و ... تدوین شوند. برنامه‌های موجود زمانی که انجام شده اند با توجه به نیاز‌های آن زمان و جامعه و صنعت و خانواده بوده اند و هم اکنون بایستی تغییر کنند.

مهدی با بیان اینکه بازنگری و تغییر برنامه‌های دروس دانشگاهی و حتی رشته‌های دانشگاهی با توجه به پیشرفت دانش و تحول در بازار کار و اشتغال بسیار مهم و حیاتی است، تاکید کرد: باید درباره نحوه انجام این کار فکر کنیم، نه اینکه درباره ضرورت داشتن یا نداشتن آن فکر کنیم.

لزوم بازنگری برنامه‌های درسی مطابق با نیاز‌های جامعه

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها حتما باید برنامه‌های درسی خود را مطابق با نیاز‌های جامعه و تحولات فناوری بازنگری کنند، چرا که بازنگری کلمه مهمی است و همیشه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مورد توجه است و گفته می‌شود.

مهدی تاکید کرد: باید دید که گروه‌ها و دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها چه وظایفی در برابر تغییر برنامه‌های درسی دارند؟ در واقع، بازنگری‌ها می‌توانند بر اساس معیار‌های مختلفی انجام شوند که شاید مهم‌ترین معیار بحث کارآمد سازی است که برنامه‌های درسی باید کارآمد باشند، دومین نکته هم روزآمد سازی است که برنامه‌های درسی و رشته‌های تحصیلی باید روزآمد باشند و مطابق با نیاز‌های روز طراحی شوند.

برنامه‌های درسی باید مطابق اشتغال بروز شوند

او با بیان اینکه مسئله سوم برای اهمیت داشتن تغییر سرفصل‌های دروس اشتغال فارغ التحصیلان است، تاکید کرد: برنامه‌های درسی باید بر اساس امکان و تسهیل اشتغال پذیری دانش آموختگان بروز شوند و وظیفه دانشگاه‌ها در این زمینه کاملا مشخص است و هر مدیر گروه و رئیس دانشگاهی قطعا جوابی در این زمینه دارد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: باید به تدریج و مطابق یک برنامه زمان بندی دقیق، برنامه‌های درسی و رشته‌های تحصیلی بازبینی شوند، این بازنگری‌ها و تغییرات می‌توانند عمیق و اساسی یا یک مرور مختصر و اعمال برخی تغییرات و اصلاحات جزئی باشند که در هر اصلاح و تغییر عمیق و سطحی باید کارآمد سازی و روزآمد سازی برنامه‌های درسی مورد توجه قرار بگیرد.

مهدی در پایان یادآوری کرد: اصولا باید در فضای دانشگاه‌ها یا محیط‌های علمی این فرهنگ نهادینه شود تا بازنگری در برنامه‌های درسی و رشته‌های تحصیلی صورت بگیرد و در مقابل کسانی هم که نسبت به این قانون بی توجهی می‌کنند باید دلیل غفلت را پرسید تا بتوان به نتیجه خوبی دست یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.