هشدار سنگاپور در خصوص اشتباه محاسباتی آمریکا و چین درباره تایوان

نخست وزیر سنگاپور هشدار داد که تنش‌ها بر سر تایوان می‌تواند منجر به اشتباه محاسباتی بین آمریکا و چین شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور امروز (چهارشنبه) ضمن ابراز نگرانی درباره تنش ها در تایوان، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «ما باید نگران باشیم. فکر نمی‌کنم جنگ یک شبه اتفاق بیفتد، اما یک اشتباه محاسباتی می‌تواند موقعیت بسیار حساسی را به وجود بیاورد.»

او در انجمن اقتصاد جدید بلومبرگ گفت: «آمریکا به طور قابل توجهی تعامل با تایوان را تقویت کرده و  چین نیز به طور فزاینده‌ای دفاع هوایی در جزیره را آزمایش کرده است. در مقابل دولت تایپه نیز اقداماتی مانند چاپ گذرنامه‌هایی با نام «تایوان» انجام داده است.»

نخست وزیر سنگاپور افزود: «همه این تحرکات باعث ایجاد سوء ظن و تنش و اضطراب می‌شود و احتمال وقوع یک اشتباه محاسباتی را بیشتر می‌کند. همه حرف درستی می‌زنند، اما اگر به آنچه در حال وقوع است نگاه کنید، وضعیت پایداری نمی‌بینید.»

لی اضافه کرد: «خوب است که جو بایدن و شی جین پینگ می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند و صادقانه با یکدیگر حرف بزنند. اکنون در آمریکا این اجماع وجود دارد که پکن «یک مشکل جدی» برای آن‌ها است، در حالی که بسیاری از چینی‌ها معتقدند آمریکایی‌ها می‌خواهند سرعت پیشرفت آن‌ها را کاهش دهند.»

اظهارات لی اندکی پس از آن بیان می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی او، اولین نشست مجازی خود را به پایان رساندند و توافق کردند با وجود مخالفت بر سر موضوعاتی از جمله تایوان، به گفتگو در مورد طیف وسیعی از موضوعات ادامه دهند.

گفتنی است که سنگاپور از متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و مراودات سیاسی و تجاری زیادی با واشنگتن دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار