آیت الله جوادی‌آملی :

قارونی فکر نکنیم

آیت الله جوادی‌آملی گفت: آن دانشمند حوزه یا دانشگاه که می‌گوید عمری تلاش کردم و عالم شدم، اسلامی حرف می‌زند و قارونی فکر می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی مرجع تقلیدشیعیان در مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال علامه محمد تقی جعفری (ره) که مجازی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اگر کسی به خدا بگوید، من زحمت کشیدم و عالم شدم، همان حرف سنایی است که اگر به بارگاه الهی باریافتی مبادا بگویی من زحمت کشیدم و به علم و جامعه خدمت کردم.

آیت الله جوادی آملی افزود: استاد ما محمدحسین فاضل تونی که درس فصوص می‌داد، بار‌ها می‌گفت وقتی انسان پیش خدا می‌رود باید با هدیه برود و چیزی ببرد که آنجا نباشد. آنجا فقر و ضعف نیست و بگوید خدایا ضعف و عجز آورده ام.

او افزود:ریشه این سخن در شعر سنایی است که می‌گوید اگر می‌خواهی به بارگاه الهی نزدیک شوی؛ روی گردآلود بر زی او که بر درگاه او/ آب روی خود بری گر آبروی خود بری. (قصیده ۱۸۵)

این مفسر بزرگ قرآن کریم از مرحوم علامه جعفری به عنوان دانشمندی یاد کرد که به گذشته بیش از آینده اعتنا و اهتمام داشت و افزود: بزرگان ما برای تربیت جامعه سه قسم هستند. برخی آینده نگر هستند و می‌گویند اگر چنین باشد، آینده شما در دنیا بهتر خواهد بود، در برزخ راحت ترید و در قیامت بهشت نصیب شما می‌شود و اگر کم کاری و کوتاهی کردید و بیراهه رفتید، آینده شما در دنیا ویران خواهد بود، در برزخ در زحمتید و در قیامت دوزخی خواهید بود. یعنی ما را به تلخی و شیرینی آینده بیم و امید می‌دهند.

او افزود: برخی به گذشته فکر می‌کنند که ما گذشته پر افتخاری داشتیم و اگر گذشته را حفظ کنیم، وارث میراث گرانقدر هستیم و آینده ما به خوبی تامین می‌شود و علامه جعفری از این گروه بود.

مرجع تقلید شیعیان درباره گذشته به آیه ۱۷۲ سوره اعراف و عالم ذر استناد کرد و گفت: علامه سعی داشت گذشته را به یادمان بیاورد، تا آینده را به خوبی تامین کند.

او ادامه داد:قسمت‌های مهمی از کتابی که در شرح نهج البلاغه و کتاب‌های دیگر نوشته، این است که گذشته پرافتخار را که روزی میهمان خدا بودیم و در محضر خدا و مخاطب و مستمع خدا بودیم، این صحنه را به یاد بیاوریم. اگر این صحنه را به یاد بیاوریم غیر خدا برای ما بی ارزش است. هیچکس به علم و عبادت خود بسنده نمی‌کند و هرگز نمی‌گوید من چند سال زحمت کشیدم که این حرف‌ها اسلامی سخن گفتن و قارونی فکر کردن است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه ۷۸ سوره قصص عنوان کرد: قارون می‌گفت من خودم زحمت کشیدم، علم اقتصاد می‌دانستم و خودم سرمایه فراهم کردم. آن دانشمند دانشگاهی یا حوزوی که می‌گوید عمری تلاش کردم و عالم شدم، این اسلامی حرف می‌زند و قارونی فکر می‌کند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار