مدیرعامل شرکت مخابرات:

کاهش سرقت و افزایش توسعه مخابرات به نفع مشترکین است

مجید سلطانی در نشست خبری با رسانه های مختلف به مسائل شرکت مخابرات ایران پرداخت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مجید سلطانی، مدیرعامل  شرکت مخابرات ایران در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف که امروز در ساختمان این شرکت برگزار شد،به مشکلات و چالش‌های این شرکت پرداخت.

سلطانی درخصوص میزان رضایت مشترکان از خدمات شرکت مخابرات گفت: " آخرین آماری که از مشتریان رضایت داشتیم، به طور میانگین ۸۵ درصد بوده است. ما به صورت شبانه روزی شکایات، ثبت خرابی و مسائل دیگر را رصد و پیگیری می‌کنیم. شرکت مخابرات در بخش تلفن ثابت ۲۰ میلیون مشترک فعال و در بخش باندپهن ۶ میلیون مشترک داریم. شرکت مخابرات در ارائه خدمات گزینشی عمل نمیکند و به سراسر کشور سرویس می‌دهد. شاخص‌های ما در بحث خدمات به سمت بهبود بوده و در جهت بهبود ارائه خدمات و افزایش رضایت مشتریان گام برمی‌داریم. شاخص‌های کیفیت شبکه که بین المللی هم هستند، نشان می‌دهد که ما از استانداردهای جهانی هم بهتر هستیم. "

او درخصوص افزایش تعرفه‌ها در ۱۲ سال خصوصی سازی این شرکت و بحث توسعه مخابرات ، کمک سهامداران به توسعه این شرکت توضیح داد: " ما در بحث تعرفه‌ها هیچ تغییری نداشتیم. در سال ۹۴ طرح هم کدسازی به ما ابلاغ شد، که مزایایی برای مردم داشت. طرح هم کدسازی، چون براساس میزان دریافتی براساس نرخ پالس بود، با اجرایی شدن طرح ما نرخ پالسی نداریم. در موضوع تعرفه قرار بود تغییری داده شد که زیان  کدسازی جبران شود، اما این اتفاق رخ نداد. طبق قانون حاکمیت نمی‌تواند به شرکت‌های خصوصی وظیفه‌ای که درآمدشان را کم کرده و تحت الشعاع قرار داده را ابلاغ کند. بنابراین در موضوع اصلاح تعرفه اقدامی صورت گرفت، ولی بلافاصله بعد از اجرایی شدن توسط دیوان عدالت اداری لغو شد. ما در بحث هم کدسازی ۸ هزار میلیارد تومان زیان دیدیم که هنوز هم تامین نشده است. بحث بالا بردن نرخ در دیتای تجاری که درآمدی برای مخابرات هم دارد در بحث دیتا بود نه در بحث تلفن ثابت که این مبلغ باز هم زیان ما را جبران نمی‌کرد و البته هنوز هم جبران نشده است. هزینه تلفن ثابت ۴۵ ریال بوده و در این ۱۲ سال هنوز هم تغییری نکرده است. "

او  در ادامه گفت: "از زمانی که شرکت خصوصی شد ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه داشتیم و این بحث که سرمایه گذار و سهامداران در توسعه شرکت، مشارکت نکردند صحت ندارد. منفعت دولت در واگذاری شرکت مخابرات حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود. کل عددی که بقیه سهامداران در این ۱۲ سال منفعت بردند ۷ هزار میلیارد تومان بوده است. ارتباطات همیشه مورد حمایت دولت و حاکمیت‌ها بوده است، دولت در کشور‌های دیگر به مخابرات کمک می‌کند، اما در کشور ما اینگونه نیست. افزایش تعرفه تلفن ثبت اتفاق نیوفتاده و ما اعلام کردیم حاضریم تعرفه سال ۸۲ را اعمال کنیم، هنوزم فکر میکنیم آن تعرفه به سود ما بوده است. "

سلطانی درخصوص بحث بیت استریم هم گفت: "ما در این بحث آسیب شناسی کردیم، قرارداد‌ها اصلاح و کار‌ها انجام شد ما با هشت شرکت قرارداد بستیم و در حال عملی کردن قرارداد‌ها هستیم. اجرایی شدن این کار فرآیند‌های خاص خودش را دارد. در حال حاضر ۱۰ میلیون پورت‌ای دی اس ال نصب شده داریم. قرارداد بیت استریم را برای همه شرکت‌ها فرستادیم، ۸ شرکت قرارداد رو امضا کردند و هیچ محدودیتی برای امضا با شرکت‌ها نداریم. "

مدیرعامل شرکت مخابرات درباره بحث فروش املاک مخابرات برای تامین بدهی‌ها و توسعه گفت: "در موضوع املاک بعد از قطعی شدن به همه چیز به بورس اعلام می‌شود. ما باتوجه به وضعیت بازار مزایده‌های مختلفی را از اواخر سال ۱۳۹۹ تاکنون برگزار کردیم. ما ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد مخاطره شده داریم و از این محل در موضوع توسعه سرمایه گذاری کردیم و ۱۲۰۰ میلیارد تومان را از دارایی هم سرمایه گذاری کردیم و بقیه از محل نقدینگی بوده است. تا پایان شهریور ۱۲۰۰ میلیارد تومان در توسعه سرمایه گذاری کردیم. سرمایه گذاری در شرکت ما الزام است، ولی این عدد در مخابرات برای جهش سالیانه نیاز به ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد. این سرمایه در صنعت چرخش نمی‌کند و در بخش ثابت اگر حدود ۶ هزار میلیارد در سال سرمایه گذاری داشته باشیم جهشی در توسعه بوجود می‌آید. "

این مقام مسئول درباره هزینه تعرفه و نگهداری هر خط تلفن افزود: "شورای رقابت بعد از ۹ ماه بررسی مصوبه‌ای را داد که درباره تعرفه‌های متغیر و ثابت بود که برای بخش متغیر ۴۵ ریال است. بخش ثابت درباره نگهداری است که در هر صورت این بخش باید آماده به کار باشد که به ازای هر خط تلفن ۲۱ هزار تومان می‌شود. در روستا‌ها هزینه نگهداری بیشتر است، اما میانگین همان ۲۱ هزار تومان است و این هزینه باید نسبت به هر منطقه تناسب بندی شود. اگر شرایطی فراهم شود که ۲۱ هزار تومان را مصرف کننده پرداخت کند ما هزینه و آورده مان یکی می‌شود. سازمان تنظیم مشغول کار روی این پیشنهاد است و ما امیدواریم عملیاتی شود. "

سلطانی درخصوص بحث سهام شرکت مخابرات گفت: "در بحث بازار سهام باید مواظب تصمیمات خودمان باشیم. سهامداران وقتی سرمایه گذاری می‌کنند اگر شرکت‌ها خوب عمل نکنند سرمایه از بازار خارج می‌شود. ما یکی از بحث‌های مان در موضوع اقتصاد کشور رشد بوده و تمام تلاشمان هم تحقق این هدف است. "

او درخصوص بحث فیبرنوری در مخابرات تصریح کرد: "در بخش فیبرنوری دو بخش زیرساختی و دسترسی داریم. این ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبرنوری که اجرایی شده، مجموع این دو بخش است. تمام ارتباطات بین مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور با فیبرنوری شرکت مخابرات متصل هستند و این فیبرنوری تا خیلی از روستا‌ها هم کشیده شده است. وقتی بخش دسترسی توسعه پیدا کند و در زیرساخت ما توسعه‌ای نداشته باشیم، با مشکل رو به رو می‌شویم. یک استانداردی در دنیا در بخش فیبرنوری وجود دارد که ما هم بر همین اساس کار را جلو بردیم. تجهیزاتی که ابتدا و انتهای فیبرنوری باید مورد استفاده قرار بگیرد، باید خریداری شود. در حال حاضر تجهیزات دسترسی در حال تهیه است و ما باید در خرید و نصب تجهیزات سرعت خودمان را بیشتر کنیم تا بتوانیم سریع‌تر این بخش از خدمات مان را به مردم برسانیم. "

سلطانی درخصوص اینکه چرا شرکت‌های اف سی پی می‌گویند مخابرات با ما همکاری نمی‌کند، گفت: "سهم بازار در پهنای باند ثابت حدود ۵۰ درصد به مخابرات تعلق داره و بقیه متعلق به شرکت‌های اف سی پی است. اینکه مخابرات با شرکت‌ها همکاری نمی‌کند درست نیست ما براساس مقررات کار می‌کنیم و زیرساخت‌ها را حتی با ضرر در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم. ما در همه بخش‌ها متضرر هستیم، اما خدمات را قطع نکردیم، ما به خاطر قطع نشدن ارتباطات مردم، به کار خودمان ادامه دادیم. اگر قرار است رشد کنیم باید همه شرکت‌ها رشد و توسعه داشته باشند نه فقط ما. اجرای مجوز تلفن ثابت رو به اف سی پی‌ها دادیم، در کل کشور این شرکت‌ها ۴۰۰ هزار مشترک دارند، اما ما حدود ۲۸ میلیون مشترک داریم. در تمای مناطق کشور مردم مشترک ما هستند و از خدمات استفاده می‌کنند. ما تابع مقررات هستیم. شرکت‌های اف سی پی بدهی‌های زیادی به ما دارند، اما ما به آن‌ها خدمات می‌دهیم و هیچ موقع خارج از مقررات کاری را انجام نداده و نمی‌دهیم. "

محدودیت‌های مالی سد راه مخابرات

او  درخصوص محدودیت‌های مالی و تاثیرات آن روی ارائه خدمات گفت: "محدویت‌های مالی مشکلاتی را برای مراکز ما در استان‌ها هم ایجاد کرده و در برخی از نقاط ما شرمنده مردم هستیم که نمی‌توانیم مشکلات را سریعا حل کنیم. نگهداری خطوط تلفن هزینه‌هایی را برای ما دارد و سرقت، آسیب و قطع کابل‌ها هزینه‌های بیشتری را به ما تحمیل می‌کند. "

سلطانی درخصوص اینکه اگر افزایش تعرفه باموفقیت صورت بگیرد، قرار است این سود در چه جایی هزینه شود گفت: " اگر درآمد و خرج ما یکی شود، ما می‌توانیم این سود را خرج توسعه کنیم. ما کار‌های مختلفی انجام می‌دهیم تا آهنگ توسعه را جلو ببریم. مخابرات اگر در سود و زیان برابر شود، عدد توسعه سه برابر خواهد شد و ما سرمایه گذاری هم خواهیم داشت. "

او درباره استفاده از فناوری‌های جدید گفت: "در بحث رفتن به فناوری‌های جدید، نمی‌توانیم جلوی رشد و پیشرفت را بگیریم. ما در مخابرات از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنیم، اما در برخی از بخش‌ها به دلیل محدودیت نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم. وقتی منابع محدود می‌شود ما نمی‌توانیم هزینه‌های کارکنان خودمان را نیز تامین کنیم. ما یک گروه مطالعاتی را تشکیل دادیم که فناوری‌های جدید را رصد می‌کنند، اما مشکل ما عدم نقدینگی و درآمد است که نمی‌توانیم کارهایمان را جلو ببریم. "

سلطانی در پایان درباره اینکه برای پیشگیری از سرقت‌ها چه کار‌هایی انجام شده است گفت: "هماهنگی‌هایی با پلیس در استان‌ها صورت گرفته و می‌گیرد، ما اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دادیم و با قوه قضائیه هم هماهنگی کردیم. ما با کنترل‌ها و اقداماتی که داشتیم شاهدیم که خسارت‌ها نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. خساراتی که از بابت سرقت برای ما پیش آمده روند صعودی نداشته است. سعی ما بر کنترل این سرقت و کاهش آن است. ما باید تمهیداتی را داشته باشیم که سریعا اموال را جایگزین کنیم که ارتباطات مردم با اختلال رو به رو نشود. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.