برگزاری نخستین جلسه شورای حاکمیتی جدید در سودان/ جبهه متحد سودان علیه کودتاگران تشکیل شد

شورای حاکمیتی جدید سودان در نخستین نشست خود متعهد شد در چند روز آینده دولت غیر نظامی تشکیل دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، شورای حاکمیتی جدید سودان که اعضای آن روز جمعه در برابر «عبدالفتاح برهان»، رئیس شورا و فرمانده ارتش و «عبدالعزیز فتح الرحمان عابدین» ریاست دادگستری سودان سوگند یاد کردند، شب گذشته نخستین جلسه خود را برگزار کردند.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی این شورا پس از جلسه، اعضای شورای حاکمیتی سودان به ارائه یک الگوی ایده آل در اداره امور کشور به نحوی که رضایت مردم سودان را جلب کند و همچنین تشکیل دولت غیر نظامی در چند روز اینده متعهد شدند.

تشکیل جبهه متحد در سودان علیه کودتاگران

۲۶ حزب و سازمان غیردولتی و جنبش مسلح در سودان درباره تشکیل جبهه‌ای متحد برای ارتباط با نیرو‌های انقلابی برای بازپس گیری قدرت به توافق رسیدند و بیانیه‌ای درباره تشکیل این جبهه منتشر کردند.

آدم جریجیر، سخنگوی طرف‌های امضا کننده این بیانیه اعلام کرد: آزادی عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده سودان و بقیه بازداشت شدگان سیاسی از جمله مهمترین اهداف این جبهه متحد است.

در بیانیه این جبهه آمده است: طرف‌های امضا کننده همچنان به تشدید اقدامات انقلابی خود برای مقابله با کودتا ادامه می‌دهند تا حکومت مدنی در کشور قدرت را به دست بگیرد.

جریجیر گفت: کودتاگران را مسئول حوادث روز سیزدهم نوامبر و خشونت افراطی و کشتار علیه سودانی‌ها و یورش به منازل شهروندان می‌دانیم. این جنایات و تخلفات خلاف قوانین بین المللی و حقوق بشر ایجاب می‌کند عوامل این اقدامات محاکمه شوند.

ابراز نگرانی آمریکا از بازداشت مدیر دفتر الجزیره در سودان 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نگرانی کشورش را در پی انتشار خبر بازداشت المسلمی الکباشی، مدیر دفتر شبکه الجزیره در سودان اعلام کرد.

وی افزود: نیرو‌های امنیتی سودان همچنان به بازداشت مقامات سیاسی و فعالان جامعه مدنی و روزنامه نگاران و سازماندهی کنندگان اعتراضات ادامه می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ارتش سودان باید همه غیرنظامیان بازداشت شده در پی سیطره نظامیان بر قدرت در این کشور را آزاد کند و به بازداشت خانگی عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده این کشور پایان دهد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و گروه تروئیکا (آمریکا، نروژ و انگلیس) نسبت به تشکیل شورای حاکمیتی جدید در سودان به شدت ابراز نگرانی کرده و آن را اقدامی یک جانبه خواندند که تعهد ارتش به حمایت از چارچوب انتقالی توافق شده را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار