باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی گزارش می دهد؛

اشتغال زایی که طلاست/ محصولی که از ریشه اش تا گل و نگینش ارزشمند است

این روز‌ها گل‌های بنفش رنگ زعفران همچون فرشی بر زمین‌های کشاورزی فاروج نقش بسته است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، فصل برداشت طلای سرخ از زمین‌های کشاورزی فاروج خراسان شمالی رسیده است.

این روز‌ها گل‌های بنفش رنگ زعفران همچون فرشی بر زمین‌های کشاورزی فاروج نقش بسته است.  کشاورزانی که ثمره زحمات خود را اواسط مهرماه تا اواخر آبان ماه برداشت می‌کنند از برداشت امسال راضی اند.

 شریفی که ۲۰ هکتار زمین زعفران دارد می‌گوید در فصل برداشت همه از کودک و جوان و پیر زن و مرد برای برداشت آستین‌ها را بالا می‌زنند.

طلای بنفشی که بر زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی نقش بسته است

زعفران خراسان شمالی برای نخستین بار به بازارهای خارجی صادر شد

سعید پورآبادی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی می گوید: ۳۰۰ کیلوگرم زعفران مرغوب و درجه یک خراسان شمالی در بسته بندی های یک گرمی، نیم گرمی، یک مثقالی و نیم مثقالی به کشور آلمان، ۱۰ کیلوگرم به امارات و ۴۰ کیلوگرم به کشور کویت صادر شد.

اکنون این محصول اقتصادی بدلیل تغییر الگوی کشت و خشکسالی به کالای دارای مزیت نسبی در استان تبدیل شده است و امید می رود تا صادرات این محصول در آینده رونق گیرد.

زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

طلای بنفشی که بر زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی نقش بسته است

فاروج گل سرسبد زعفران

کارشناس جهاد کشاورزی هم می‌گوید زعفران گیاهی است حساس و البته کم آب بر که با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر کشت این محصول صرفه اقتصادی زیادی دارد.

وقتی به یکی از زمین‌های کشت زعفران رفتم حدود ۱۰۰ نفر مشغول کار بودند. زعفران هم ریشه زرد رنگش هم گل بنفش رنگش و نگین سرخ رنگش ارزشمند است.

طلای بنفشی که بر زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی نقش بسته است

اشتغالی از جنس طلا

زعفران برای اشتغال زایی طلاست و بعد از برداشت، شغل‌های دیگرآغاز می‌شود.

عده‌ای در منازل مشغول پاک کردن گل زعفران هستند و عده‌ای زعفران‌های برداشت شده به بازارچه‌ای می‌برند که در نزدیکی همین زمین‌ها احداث شده است.

همهمه و رونقی در بازارچه به راه است، از کسانی که از نقاط مختلف کشور خریدارند تا غرفه دارانی که خود علاوه بر خرید گل‌های زعفران فروشنده هم هستند.

طلای بنفشی که بر زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی نقش بسته است

 گل‌های بنفشی که همچون طلا هر گرمش ارزشمند است

تا همین چند سال پیش خراسان شمالی در کشت زعفران حرفی برای گفتن نداشت، اما پس از سفر مقام معظم رهبری به استان و تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار، حالا خراسان شمالی جزو سومین تولید کننده زعفران در کشور است.

البته حضور دلالان هم که بدون توجه به قیمت‌های مصوب دولتی خود در قیمت گذاری این محصول تاثیر گذار بودن هم برایم جالب بود.  

طلای بنفشی که بر زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی نقش بسته است

امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت زعفران   در خراسان شمالی است.

در سال زراعی گذشته ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

طلای بنفشی که بر زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی نقش بسته است

انتهای پیام/ ر

نویسنده گزارش: فاطمه رستمی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.